Allâh är distanserad från skapelsen och ovanför den

Ytterligare bevis för det är Allâhs (´azza wa djall) ord:

ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ أَلاَ لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ

Därefter förs de tillbaka till Allâh, deras Herre, Sanningen. Är inte domen Hans, Han som snabbast kallar till räkenskap?”1

وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ

Om du kunde se dem när de förs fram inför sin Herre [och] Han säger: ”Är inte detta den sanna verkligheten?”2

وَلَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ

Om du såg de obotfärdiga syndarna när de står med sänkta huvuden hos sin Herre.”3

وَعُرِضُوا عَلَى رَبِّكَ صَفًّا

Och de skall ställas upp i rader inför din Herre.”4

Allt detta bevisar att Han inte är i Sin skapelse eller att skapelsen är i Honom samt att Han (subhânahu wa ta´âlâ) är upprest över Sin tron. Sättet som de bekräftar åt Honom innebär att Han inte är på riktigt eller en. Alla deras tolkningar leder till förnekelse. Alla deras beskrivningar leder till dementi. På så sätt påstår de att de bara vill frikänna Honom från brister och liknelse. Vi ber Allâh skydda oss mot ett frikännande som slutar med förnekelse och dementi5.

16:62

26:30

332:12

418:48

5Shaykh-ul-Islâm Ibn Taymiyyah (rahimahullâh) sade:

”Hans argumentation med dessa verser för att Allâh (´azza wa djall) är ovanför tronen är ett uttryckligt bevis för att det är till självaste Allâh som de skall föras tillbaka, komma ensamma, ställas inför och med sänkta huvuden stå hos. Det har Qur’ânen bevisat. Om det inte hade varit möjligt att träffa, komma till och stå inför självaste Allâh, skulle bevisningen med dessa texter som tar upp Allâhs ankomst, framkomst och nedstigning varit ogiltig.” (Bayân-ut-Talbîs (8/21))