Alla profeters religion

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (2/93)

Allâh (´azza wa djall) sade:

لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا

För var och en av er har Vi fastställt en lag och en levnadsregel.”1

Detta är ett besked om de olikartade samfunden i den bemärkelsen att Allâh sände Sina ädla sändebud med olika regler men med en och samma monoteism. Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Den människa som står ´Îsâ bin Maryam närmast i de båda liven är helt visst jag. Profeterna är bröder från olika mödrar. Deras mödrar varierar men deras religion är en.”2

Det vill säga den monoteism som Allâh sände och uppenbarade alla sändebud respektive skrifter med:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ

”Vi har aldrig sänt en profet före dig utan att uppenbara för honom: ”Det finns ingen annan sann gud än Jag – dyrka Mig!”3

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ

”Till varje samfund har Vi låtit ett sändebud komma [för att förkunna]: ”Dyrka Allâh och håll er borta från överskridelse.4

Däremot är det möjligt att en sakfråga var förbjuden i en föreskrift och tillåten i en annan, sträng i en föreskrift och mild i en annan och vice versa, ty Allâh (ta´âlâ) har en ypperlig visdom och ett överväldigande argument i allting.

15:48

2al-Bukhârî (3443) och Muslim (1837).

321:25

416:36