al-Qaradhâwîs I´tizâl

Fråga: al-Qaradhâwî säger att principen i den islamiska trosläran är att den måste stämma överens med intellektet. Stämmer denna princip? Hur avvisas han om den inte gör det?

Svar: Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِن شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ

”Vilken sak det än gäller där ni är oense, är det Allâh som har avgörandet.”1

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

”Och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Allâh och sändebudet, om ni tror på Allâh och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.”2

Det är en tendens till Sûfiyyah och Mu´tazilah. De tar det värsta från varje troslära. Vad fick Mu´tazilah att gå vilse om inte att de lät lusten gå före Qur’ânen och Sunnah? Jag säger inte det de säger, nämligen att de låter intellektet gå före Qur’ânen och Sunnah. Ty sunt förnuft motstrider inte autentisk rapportering. al-Qaradhâwî! Du har gått vilse liksom Mu´tazilah har gått vilse!

142:10

24:59