al-Khadhir är död

Imâm Muhammad al-Amîn ash-Shanqîtî (d. 1393)

Adhwâ’-ul-Bayân (2/421)

Jag tycker att de övervägande bevisen pekar på att al-Khadhir är död. För det första sade Allâh (ta´âlâ):

وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ

VI HAR inte skänkt evigt liv åt någon människa före dig; om du måste dö, skulle de då få leva för evigt?”1

Människan i versen är oinskränkt och berör alla människor, vilket innebär att alla människor som levde innan profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) var döda. al-Khadhir var en av dem.

För det andra sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) på Badr-dagen:

Allâh! Du kommer inte att dyrkas på jorden om den här gruppen dör.”2

Denna dementi omfattar även al-Khadhir, ty om han hade varit levande på den tiden så hade han dyrkat Allâh på jorden.

För det tredje sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

Efter hundra år kommer ingen av dagens levande själar att leva.”3

Om al-Khadhir levde där och då skulle han inte levt längre än hundra år till.

För det fjärde hade en eventuellt levande al-Khadhir på profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tid varit skyldig att följa honom, stödja honom och kriga med honom eftersom han var sänd till alla människor och djinner:

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا

Säg: ”Människor! Jag är Allâhs sändebud, utsänd till er alla.”4

وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ

Och minns när Allâh tog emot profeternas högtidliga löfte: ”Jag har låtit er få del av skrift och visdom. Ett sändebud skall komma till er med bekräftelse av den sanning som är i er hand; då skall ni tro på honom och stödja honom.” Han sade: ”Är det ert beslut att ingå förbund med Mig på denna grund?” De sade: ”Ja, det är vårt beslut.” Han sade: ”Vittna då om detta; Jag skall vittna med er.”5

Oavsett om al-Khadhir var profet eller en troende och gudfruktig slav inkluderas han till det förbundet. Om han var levande på Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tid hade det varit ädlast för honom att sluta sig till profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), betro det som Allâh har uppenbarat för honom och skydda honom mot hans fiender. Om han var en troende och gudfruktig slav, så var Abû Bakr (radhiya Allâhu ´anh) bättre än han, och om han var profet, så var Mûsâ (´alayhis-salâm) bättre än han. Trots det sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

Om Mûsâ hade varit levande skulle han inte haft något annat val än att följa mig.”6

Detta är något som är definitivt och allom bekant i religionen.

121:34

2Muslim.

3Muslim.

47:158

53:81

6Ahmad.