al-Fawzân om att Djarh wa Ta´dîl är över

Fråga: Vissa lärda beskriver en av de lärda som fanbärare inom Djarh wa Ta´dîl. Det innebär att den han kritiserar är kritiserad då han endast kritiserar med bevis och på så sätt måste man följa honom i det.

Svar: Djarh wa Ta´dîl berör berättarkedjorna inom den Hadîth-relaterade kunskapen. De lärda som sysselsatte sig med den har dött. Jag känner inte till att det finns någon som är lärd inom den här frågan i dag. Han kan dock tillhöra baktalets och skvallrets lärda. Det finns. Folk som kritiserar och baktalar andra. Det kallas dock inte för  Djarh wa Ta´dîl. Djarh wa Ta´dîl är en kunskap som berör berättarkedjorna och som har sina specialister. De har dock gått bort och dött. Det kan dock finnas folk i dag som läser böcker inom Djarh wa Ta´dîl och drar nytta av dem. Men att säga att en person tillhör de lärda inom Djarh wa Ta´dîl, så är det ett stort ord. Det tillämpas inte på en person som bara läser böcker inom Djarh wa Ta´dîl. Det gör inte honom till en lärd inom Djarh wa Ta´dîl. Dock kan man säga att personen är påläst inom böcker om Djarh wa Ta´dîl och inget mer.