Äktenskap med styvdotter förbjudet

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (1/670)

Allâh (´azza wa djall) sade:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاَتُكُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ

”Ni får inte ta till hustru er moder, er dotter, er syster, er faster eller er moster, er brorsdotter eller systerdotter, den kvinna som har ammat er eller er disyster, er svärmoder eller er styvdotter – dotter till er hustru, med vilken ni har fullbordat äktenskapet och som ni har i er vård; men om ni inte har fullbordat äktenskapet begår ni ingen synd.”1

al-Qurtubî sade:

”De lärde är enade om att det är förbjudet att gifta sig med styvdöttrar förutsatt att mannen har varit i enrum med modern. Därtill är det oväsentligt huruvida styvdottern bor med styvfadern eller inte. Vissa tidigare lärde samt Dhâhiriyyah har avvikit i sakfrågan och sagt att förbudet gäller bara om styvdottern bor hemma hos styvfadern. Med andra ord får han gifta sig med henne om hon bor i en annan stad och han skiljer sig från hennes moder. Den åsikten rapporteras från ´Alî.”

Ibn-ul-Mundhir och at-Tahâwî sade:

”Det är inte bekräftat från ´Alî eftersom sägningen återberättas av Ibrâhîm bin ´Ubayd, från Mâlik bin Aws bin al-Hadathân, från ´Alî. Denne Ibrâhîm är okänd.”

Ibn Kathîr sade:

”Berättarkedjan till ´Alî bin Abî Tâlib är stark, bekräftad och överensstämmande med Muslims villkor.”

14:23-24