ad-Dârimî om Allâhs höghet

Publicerad: 2010-01-24
Författare: Imâm ´Uthmân bin Sa´îd ad-Dârimî (d. 280)
Källa: ar-Radd ´alâ al-Djahmiyyah, sid. 40-41

Kapitel 3: Herrens (tabârak wa ta´âlâ) resning över tronen och Hans bestigning av himlen och distansering från skapelsen

Detta har de också förnekat trots att Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

“Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar. Därefter reste Han Sig över tronen.”1

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

“Den Nåderike har rest Sig över tronen.”2

يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

”´Îsâ! Jag skall kalla dig till Mig och Jag skall upphöja dig till Mig.”3

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

”De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen upphöjer dem.”4

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ

“Han utövar den oinskränkta makten över Sina tjänare.”5

يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

”De fruktar sin Herre ovanför dem och gör vad de är befallda att göra.”6

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

Till Honom stiger änglarna och den heliga ingivelsens ande upp under en dag vars längd är femtiotusen år.”7

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er? Se hur den [redan] skälver och skakar! Eller kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte släpper lös en storm över er, så våldsam att ni förstår Min varning?”8

Den här gruppen bekräftar dessa verser muntligt och påstår att de tror på dem. Därefter annullerar de sitt påstående genom att säga att Allâh är överallt. Därmed har de annullerat sin tro på Herrens resning över tronen. Då säger de att de tolkar resningen som makt och dominans över tronen. Men finns det någon plats vari Han inte mäktar och dominerar varför Han särskilde just tronen med resningen och nämnde den på flera ställen i Sin skrift? Vad är syftet med att särskilja tronen om ni ändå anser att Han mäktar överallt liksom Han mäktar över tronen?

157:4

220:5

33:55

435:10

56:18

616:50

770:4

867:16-17