Abû Hanîfahs ord är korrekta om än ej autentiserade

Abû Bakr bin al-Hârith underrättade oss: Abû Muhammad bin Hayyân underrättade oss: Ahmad bin Dja´far bin Nasr underrättade oss: Yahyâ bin Ya´lâ berättade för oss: Jag hörde Nu´aym bin Hammâd säga: Jag hörde Abû ´Ismah Nûh bin Abî Maryam säga:

När Abû Hanîfah först hade dykt upp fick han besök av en kvinna från Tirmidh som brukade sitta med Djahm. Hon kom till Kûfah och jag har för mig att hon kallade minst tiotusen människor till sin åsikt. Hon fick höra talas om att i staden fanns en man vid namn Abû Hanîfah som studerade rationella sakfrågor. Följaktligen kom hon till honom och sade: ”Är det du som lär folk sakfrågor samtidigt som du har lämnat din religion? Var är din gud som du dyrkar?” Han förteg och svarade ingenting under sju dagars tid. Sedan kom han ut, lade fram två böcker och sade: ”Allâh (tabârak wa ta´âlâ) är ovanför himlen och inte på jorden.” Då sade en man till honom: ”Vad säger du om Allâhs (´azza wa djall) ord:

وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ

Han är med er, var ni än befinner er.”1

Han sade: ”Det är som att du skriver till en frånvarande person: ”Jag är med dig.”

Abû Hanîfah (radhiya Allâhu ´anh) hade rätt då han dementerade Allâhs befintlighet på jorden samt förklarade versen på det viset. Han rättade sig bara efter Uppenbarelsen som gör gällande att Allâh (´azza wa djall) är ovanför himlen. Om berättelsen är autentisk menade han det jag klargjort2 kring Hans (ta´âlâ) ord:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er? Se hur den skälver och skakar! Eller kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte släpper lös en storm över er, så våldsam att ni förstår Min varning?”3

Då Abû ´Ismah tog upp Ahl-us-Sunnahs dogm nämnde han bland annat att han sade:

”Vi säger ingenting om Allâh.”

Det påminner om Sufyân bin ´Uyaynahs ord:

Tolkningen av allt som Allâh (tabârak wa ta´âlâ) har beskrivit Sig själv med i Sin skrift är att läsa det. Ingen annan än Allâh eller Hans sändebud har rätt att tolka det.”

157:4

367:16-17