Vänteperiodens visdomar

´Allâmah ´Abdur-Rahmân bin Nâsir as-Sa´dî (d. 1376)

Taysîr-ul-Karîm, sid. 870

Allâh (subhânah) sade:

وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا

Dessa är Allâhs gränser, och den som överträder Allâhs gränser har begått orätt mot sig själv; det är nämligen möjligt – om det kan du ingenting veta – att Allâh därefter låter ett nytt läge uppstå.”1

Utav väldiga visdomar har Allâh föreskrivit vänteperioden och begränsat skilsmässan vid den. En av dessa visdomar är att Allâh kan skapa nåd och kärlek i makens hjärta varvid han tar tillbaka sin hustru och fortsätter att leva med henne. Det där kan han göra under vänteperioden.

En annan visdom är att han skiljer sig från makan till följd av ett skäl som upphör under hennes vänteperiod varför han väljer att ta tillbaka henne.

En tredje visdom är att vänteperioden avslöjar huruvida han har gjort henne gravid eller inte.

165:1