97. al-´Ayyâshîs åttonde förvrängning av an-Nisâ’

al-´Ayyâshî sade när han förklarade versen:

وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا

”Varför skulle ni inte kämpa för Allâhs sak och för de försvarslösa män, kvinnor och barn, som ropar: ”Herre! För oss ut ur detta land av förtryck och sänd oss i Din nåd en beskyddare, ja, sänd oss i Din nåd en hjälpare!”1

”Abû Basîr berättade att Abû ´Abdillâh sade: ”Det är vi.””2

Allâh har rentvått Abû Dja´far och Abû ´Abdillâh från den där idiotin. Ibland hittar de på att han sade att de är imamerna. Ibland hittar de på att han sade att de är de utsedda som känner till det dolda. Ibland hittar de på att han sade att profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) familj och imamerna är de försvarslösa männen, kvinnorna och barnen.

Versen handlar om de försvarslösa troende i Makkah. Allâh manade de troende i al-Madînah att kämpa för Hans sak och kämpa för att befria de svaga i Makkah. Detta är allmänt känt. Men i princip finns det inte en Qur’ân-vers utan att Râfidhah skall förvränga dess betydelse ehuru förvrängningen innebär en förnedring av profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) familj.

14:75

2Tafsîr al-´Ayyâshî (1/257).