94. Möjligt att enas med andra grupper och sekter?

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

al-Adjwibah al-Mufîdah ´an As’ilat-il-Manâhidj al-Djadîdah, sid. 225-227

Fråga 94: Är enighet möjlig med flera grupper? Vilken metodik måste man enas om?

Svar: Det är omöjligt att enas med andra grupper. Grupper motarbetar varandra. Det är omöjligt att kombinera två motsatser. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

”Och grip alla med ett fast grepp om Allâhs räddningslina och låt er inte splittras!”1

Han (subhânah) förbjöd splittring och befallde enighet i form av en enda grupp – Allâhs grupp:

أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

”De är Allâhs grupp och Allâhs grupp skall det sannerligen gå väl i händer!”2

وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ

”Detta ert samfund är i sanning ett samfund och Jag är er Herre. Frukta därför Mig!”3

Olikartade sekter och grupper har ingenting med islam att göra. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ

”Du har inte ansvar för dem som ger upphov till splittring i sin religion och bildar sekter. Ingen utom Allâh skall döma dem, och då skall Han låta dem veta vad de gjorde.”4

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Judarna har delats upp i sjuttioen grupper. Nasaréerna har delats upp i sjuttiotvå grupper. Och mitt samfund kommer att delas upp i sjuttiotre grupper. Alla skall de till Elden bortsett från en.” De sade: ”Vilken då, Allâhs sändebud?” Han sade: ”Den som följer det som jag och mina följeslagare följer i dag.”5

Det finns bara en räddad grupp och dess metodik är baserad på sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagares lära. Allting annat splittrar och enar inte. Han (ta´âlâ) sade:

فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ

”Och om de tror på det som är föremål för er tro, då har de i sanning funnit rätt väg; men om de vänder om, då är de söndrare och sektbildare.”6

Imâm Mâlik (rahimahullâh) sade:

”Detta samfunds senare generation kan endast rättas till via det som rättade till dess tidigare generation.”7

Han (ta´âlâ) sade:

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

”Föregångsmännen, de första av dem som utvandrade och hjälparna, och de rättsinniga som följde i deras spår – Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom: Han har i beredskap för dem lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Detta är den stora, den lysande segern.”8

Vi enas alltså bara om Salafs metodik.

13:103

258:22

323:52

46:159

5Ibn Mâdjah (3992), at-Tirmidhî (2641) och Abû Dâwûd (4596). God enligt al-Albânî i ”Mishkât-ul-Masâbîh” (171).

62:137

7Se Ibn ´Abdil-Barrs ”at-Tamhîd” (10/23).

89:100