91. Definitionen av tron

Abû Muhammad ´Abdullâh bin Abî Zayd al-Qayrawânî (radhiya Allâhu ´anh) sade:

Tron består av tungans tal, hjärtats uppriktighet och kroppsdelarnas handling. Den stiger när goda handlingar stiger och sjunker när goda handlingar sjunker. Den både sjunker och stiger.

FÖRKLARING

Till Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ahs dogm hör att tron består av tungans tal, hjärtats dogm och kroppsdelarnas handling, stiger med lydnad och sjunker med olydnad. Så definierar Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah tron.

Tungans tal innefattas av trosbekännelsen, påminnelse om Allâh, Tasbîh, Tahlîl, påbud av det goda, förbud av det onda och andra verbala handlingar. De är visserligen många, men otillräckliga. Ty även hycklarna sade:

آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ وَأَطَعْنَا ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِّنْهُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ وَمَا أُوْلَئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ

”Vi tror på Allâh och på sändebudet och vi lyder.” Men därefter drar sig några av dem undan; de är inte troende.”1

Tron utgörs alltså inte bara av tal.

Inte heller utgörs tron bara av hjärtats dogm i motsats till vad Murdji’ah säger. Den teorin är falsk. Annars hade även de otrogna varit troende. Även de tror innerst inne att Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) är Allâhs sändebud. De vägrar dock att följa honom på grund av högmod, avund och fanatisk inställning till förfäderna. Han (ta´âlâ) sade:

قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُونَ

”Vi vet att vad de säger gör dig beklämd; men det är inte dig de kallar för lögnare, nej, det är Allâhs budskap som de tar avstånd från, dessa orättfärdiga.”2

Tron utgörs alltså inte bara av dogm.

Inte heller utgörs tron bara av tal och hjärtats dogm. Även handlingar måste finnas. Exempel på handlingar är bön, allmosa, fasta, vallfärd och alla andra goda handlingar. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا

”Troende är enbart de som bävar i sina hjärtan då de hör Allâhs namn nämnas, och som känner sig stärkta i tron då de hör Hans budskap läsas upp, och som litar helt till sin Herre, de som förrättar bönen och ger av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning; – dessa är de verkligt sanna troende.”3

Han nämnde alltså även handlingar. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Tron består av drygt sjuttio nivåer. Dess högsta är orden ”Det finns ingen sann gud utom Allâh” och dess lägsta är bortröjning av något skadligt från vägen. Blygheten är också en nivå av tron.”4

Hadîthen bevisar att tron består av tal, nämligen:

”Dess högsta är orden ”Det finns ingen sann gud utom Allâh”.”

Detsamma gäller all annan föreskriven påminnelse om Allâh. Trosbekännelsen är den högsta nivån. Den lägsta nivån är:

”… bortröjning av något skadligt från vägen.”

Det är en fin handling. Även en liten fin handling hör till tron. Också blygheten som avhåller personen från allt olämpligt, syndigt, oanständigt och ofint hör till tron. En sådan blyghet är berömvärd och en del av tron. I hadîthen står det:

”Blygheten är också en nivå av tron.”

Det bevisar att tron är uppdelad i nivåer och inte en enda massa. Den består av många nivåer. Alla goda handlingar tillhör trons nivåer.

124:47

26:33

38:2-4

4al-Bukhârî (9) och Muslim (35).