9. Som skillnaden mellan essens och essens

Shaykh Sâlih bin ´Abdil-´Azîz Âlush-Shaykh

Sharh Lum´at-il-I´tiqâd, sid. 20-21

Med andra ord finns totala betydelser av hörsel och syn bara i teorin, medan bifogade och specifika betydelser finns i praktiken. Allâh (´azza wa djall) beskrev Sig själv med hörsel och syn, namngav Sig själv den Hörande och den Seende och sade:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Ingenting är som Han – och Han är den Hörande, den Seende.”

Ty många besjälade varelser besitter också hörsel och syn. På så vis bekräftar versen Allâhs (´azza wa djall) hörsel och syn samtidigt som den dementerar jämförelse med alla andra som besitter hörsel och syn. Allâh besitter både hörsel och syn och bådadera tillkommer Hans majestätiska och höga essens. Skapelsen besitter också hörsel och syn och bådadera tillkommer dess låga och underordnade essens. Skillnaden mellan de båda egenskaperna är som skillnaden mellan de båda essenserna. Allâhs (´azza wa djall) essens är hög, väldig och majestätisk, skapelsens essens är svag, underordnad, fattig, behövande och så vidare. Så när författaren (rahimahullâh) fördömer ”liknelse eller jämförelse”, åsyftar han den fördömda liknelse som har klargjorts nyligen.