9. Ahl-us-Sunnah betror prövningen och straffet i graven

22 – De säger att straffet i graven är ett faktum. Däri kommer Allâh att straffa den som förtjänar att straffas – om Han vill det. Och om Han vill förlåter Han honom. Han (ta´âlâ) sade:

النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ

Morgon och afton förs de fram till Elden, och den Dag då den Yttersta stunden är här: ”För in Faraos anhang i det strängaste av alla straff!”1

Så länge världen existerar skall Han bara låta dem straffas morgon och kväll. När Domedagen infaller kommer de att få uppleva det värsta straffet utan någon lindring som de upplevde i jordelivet. Han sade:

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا

”Men den som vänder åt Mig ryggen skall få ett eländigt liv…”

Det vill säga innan världen går under. Beviset är Hans (ta´âlâ) ord efter det:

وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى

”… och på Uppståndelsens dag skall Vi låta honom stiga fram blind.”2

Han klargör att det eländiga livet kommer att vara innan Domedagen. Vi har erfarenhet av att judarna, nasaréerna och avgudadyrkarna har rika och glamorösa liv. Det omtalade eländet har nämligen ingenting med det ekonomiska livet att göra eftersom avgudadyrkarna har det bra ställt. Vad som avses är alltså livet efter döden och före Domedagen.

23 – De tror på Munkars och Nakîrs förhör utifrån det som har autentiserats från Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) samt Allâhs (ta´âlâ) ord:

يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاء

”Allâh stärker de troende med det ord vars sanning står fast i denna värld och i den kommande; men de orättfärdiga låter Han gå vilse – Allâh gör vad Han vill.”3

Till det tillkommer även versens tolkning från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).

140:46

220:124

314:27