88. al-Qummîs femte förvrängning av an-Nisâ’

al-Qummî sade när han förklarade versen:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ هَؤُلاء أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ سَبِيلاً

”Har du inte lagt märke till hur de som [tidigare] fått ta emot något av uppenbarelsen nu tror på allehanda mysterier och trolldom och otro? De säger att de otrogna har fått bättre vägledning än de troende.”1

”Den uppenbarades i samband med att de arabiska hedningarna frågade judarna: ”Är vår religion bättre än Muhammads religion?” Judarna svarade: ”Er religion är bättre.” Det har också rapporterats att den uppenbarades i samband med dem som tog Muhammads familjs rätt från dem och avundades dem. Allâh sade om dem:

أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللّهُ وَمَن يَلْعَنِ اللّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ نَصِيرًاأَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لاَّ يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا

”Allâh har fördömt dem och för den som Allâh har fördömt finner du ingen hjälpare. Har de kanske del i herraväldet? Om så vore, skulle de ändå inte ge [andra] människor ens vad som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna.”2

Därefter sade Han:

أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَآ آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا

”Kanske avundas de andra det som Allâh i Sin nåd har skänkt dem? Ja, Vi har skänkt Ibrâhîms efterkommande uppenbarelse och visdom och Vi har gett dem stor makt.”3

Det vill säga avundas de de troendes ledare och imamerna för kalifatet som gavs till dem efter profetkallet?”4

Verserna klargör judarnas otro, omedgörlighet och fientlighet till Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och dem som tror på honom samt deras avundsjuka på honom, hans följeslagare och hans samfund. Det anvisade al-Qummî först, men hans Bâtinî- och Râfidhî-lära kunde helt enkelt inte motstå att vinkla verserna mot Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare, ljuga om dem och hitta på om dem samtidigt som han använder sig av profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) familj och deras orättvist berövade rättighet som täckmantel. Han vinklar förbannelsen över judarna mot Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare när det i själva verket är han och hans jämlikar som förtjänar att förbannas, försakas, förnedras och förödmjukas i de båda liven.

14:51

24:52-53

34:54

4Tafsîr al-Qummî (1/140).