82 – Den som förnekar Uppståndelsen har hädat

Den som förnekar Uppståndelsen har hädat. Beviset är Hans (ta´âlâ) ord:

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

”De otrogna påstår att de inte skall uppväckas från de döda. Säg: ”Vid min Herre! Helt visst skall ni återuppväckas och då skall ni få veta vad ni har gjort. Detta är lätt för Allâh.”” (64:7)


FÖRKLARING

 

Den som nekar Uppståndelsen är otrogen. Han (ta´âlâ) sade:

وَقَالُواْ إِنْ هِيَ إِلاَّ حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ العَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ

”Och de säger: ” Det finns ingenting annat än detta jordiska liv; vi kommer inte att återuppväckas från de döda.” Om du kunde se dem när de förs fram inför sin Herre och Han säger: ”Är inte detta den sanna verkligheten?” och då svarar de: ”Jo, vid vår Herre! Så är det!” Då skall Han säga: ”Smaka nu straffet för ert förnekande av sanningen!” (6:29-30)

وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِيمِ ثُمَّ يُقَالُ هَذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ

”Förlorarna denna Dag är de som förnekade sanningen, som förnekade Domens dag! Ingen förnekar den utom den som överträder alla förbud och som sjunker djupt i synd, den som när Våra budskap läses upp för honom säger: ”Det där är bara sagor från förfädernas tid!” Nej, de är lögnare! Det onda de har gjort har förlamat deras hjärtan! Nej, Denna Dag kommer de förvisso att vara avskärmade från sin Herre och de kommer helt säkert att brinna i helvetets eld, medan de hör en röst säga: ”Det är detta som ni brukade kalla en lögn!” (83:10-17)

بَلْ كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِمَن كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيرًا

”Men detta är inte nog! Det som de förnekar är den Yttersta stunden – och för dem som förnekar den Yttersta stunden har Vi en flammande Eld i beredskap.” (25:11)

وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَلِقَائِهِ أُوْلَئِكَ يَئِسُوا مِن رَّحْمَتِي وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

”De som framhärdar i att förneka sanningen i Allâhs budskap och människans kommande möte med Honom, för dem är allt hopp om Min nåd och Min barmhärtighet ute och i det kommande livet väntar dem ett svårt lidande.” (29:23)

Shaykhen bevisade detta med Hans (ta´âlâ) ord:

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

”De otrogna påstår att de inte skall uppväckas från de döda. Säg: ”Vid min Herre! Helt visst skall ni återuppväckas och då skall ni få veta vad ni har gjort. Detta är lätt för Allâh.”” (64:7)

Dessa nekare övertygas på följande sätt:

Det första: Uppståndelsen har rapporterats mångfaldigt från profeterna och sändebuden i de gudomliga böckerna och himmelska föreskrifterna. Detta har accepterats av deras samfund. Hur kan ni då neka detta när ni tror på en viss filosof eller teoretiker? Dessa uttalanden har inte nått samma mångfaldiga rapportering som Uppståndelsen har och inte heller har verkligheten bevittnat dem.

Det andra: Uppståndelsen bevisas av intellektet på flera sätt:

Det första: Ingen kan neka att han har varit oskapad innan han skapades. På så sätt är det mer sannolikt att Han som skapade honom ur intet, återskapar honom. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ

”Han är Den som inleder skapelsen och som när tiden är kommen skall förnya den; det är en lätt sak för Allâh.” (30:27)

كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ

”Liksom Vi grep Oss an med den första skapelsen skall Vi förnya den – för detta löfte borgar Vi och sannerligen skall Vi göra det!” (21:104)

Det andra: Ingen kan neka himlarnas och jordens storlek och skönhet. På så sätt är det mer sannolikt att Han som har skapat dem likaså skapar och återskapar människan. Allâh (ta´âlâ) sade:

                      لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ

”Himlarnas och jordens skapelse är sannerligen större än skapelsen av människan.” (40:57)

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَمْ يَعْيَ بِخَلْقِهِنَّ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى بَلَى إِنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

”Förstår de inte att Allâh, som har skapat himlarna och jorden utan att skapelsen av dem tröttade Honom, har makt att återuppväcka de döda? Ja, Han har allt i Sin makt!” (46:33)

أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

”Skulle inte himlarnas och jordens Skapare förmå återskapa dem som har dött sådana de var? Jo, helt visst! Han är Den som har skapat allt, som har kunskap om allt. Om Han vill att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.” (36:81-82)

Det tredje: Alla förnuftiga personer ser hur marken är död och tom på växtlighet. När då regnet faller över den, blir den bördig och levande efter att ha varit död. Han som förmår ge liv i den dessförinnan döda marken, förmår likaså ge liv i de döda och få dem att uppstå. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

”Och bland Hans tecken är jorden som inför dina ögon ligger torr och död men som, när Vi låter regnet falla, skälver och sväller till liv. Han som väcker jorden till detta nya liv är med visshet Densamme som återuppväcker de döda! Allâh har allt i Sin makt.” (41:39)

Det tredje: Allâh (ta´âlâ) har underrättat oss om att upplevelser och verkligheten har bevittnat uppståndelsen då döda har återupplivats. Allâh (ta´âlâ) har nämnt detta fenomen på fem olika platser i kapitlet ”al-Baqarah”. En av dem är:

أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ يُحْيِـي هَـَذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى العِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

”Eller – ett annat exempel på dem som förnekar Allâhs Allmakt – om mannen som färdades förbi en stad som hade jämnats med marken och utropade: ”Hur skulle Allâh kunna ge liv åt denna döda stad?” Och Allâh lät honom dö och förbli död i hundra år. Därefter väckte Han honom till liv och frågade: ”Hur länge har du varit borta?” Han svarade: ”Jag har varit borta en dag eller en del av en dag.” Allâh sade: ”Nej, du har varit borta i hundra år. Men se på din mat och din dryck, som inte har fördärvats, och se på din åsna – Vi har velat göra dig till ett tecken för människorna – och se nu hur Vi ger liv åt de döda benen och sedan klär dem med kött.” Och när allt detta stod klart för honom, sade han: ”Nu vet jag att Allâh har allt i Sin makt.” (2:259)

Det fjärde: Visheten fordrar att Uppståndelsen äger rum efter döden så att var och en skall få det den förtjänar. Skulle så inte varit fallet, hade människoskapandet varit meningslöst, sanslöst och ovist. Dessutom skulle det inte ha funnits någon skillnad mellan människan och djuret i detta liv. Allâh (ta´âlâ) sade:

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ

”Trodde ni att Vi skapade er för nöjes skull och att ni inte skulle föras tillbaka till Oss?” Upphöjd över allt är Allâh, Konungen, den yttersta Sanningen! Det finns ingen gudom utom Han, Herren till allmaktens, nådens och barmhärtighetens tron.” (23:115-116)

إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى

”Den Yttersta stunden skall komma, även om Jag håller dess ankomst hemlig, för att var och en skall lönas för det som han har strävat mot.” (20:15)

وَأَقْسَمُواْ بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لاَ يَبْعَثُ اللّهُ مَن يَمُوتُ بَلَى وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا وَلـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ لِيُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي يَخْتَلِفُونَ فِيهِ وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَاذِبِينَ إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ

”De svär vid Allâh sina högtidligaste eder att Allâh inte kommer att återuppväcka någon från de döda. Helt visst skall de döda återuppväckas! De skall ske i kraft av det löfte som Han har åtagit Sig att infria, men de flesta människor är okunniga om detta. Han skall låta dem återuppstå för att klargöra för dem det som de tvistade om och för att de otrogna skall få veta att de var lögnare. När det är Vår vilja att något skall vara säger Vi endast till det: ”Var!”- och det är.” (16:38-40)

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

”De som förnekar sanningen påstår att de inte skall uppväckas från de döda. Säg: ”Ja, vid min Herre! Helt visst skall ni återuppväckas och då skall ni få veta vad era handlingar var värda. Detta är lätt för Allâh.”” (64:7)

Endast envisa och omedgörliga människor nekar Uppståndelsen efter att ha fått reda på dessa bevis.

وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ

”Och de som har gjort sig skyldiga till orättmätiga angrepp skall få se med vilken vändning de skall vändas.” (26:227)