77. Att betro något och förneka något annat

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Sharh Kashf-ish-Shubuhât, sid. 82-83

Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb (rahimahullâh) sade:

Och den som bekräftar allt omnämnt men förnekar Uppståndelsen har enligt samstämmighet hädat och förlovat sitt liv och sina egendomar. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَيقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً أُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا

”De som hädar Allâh och Hans sändebud och vill skilja mellan Allâh och Hans sändebud och säger: ”Vi tror på några men vi avvisar andra” och försöker gå en medelväg – dessa är sanna otrogna och för de otrogna har Allâh i beredskap ett förnedrande straff.”1

När du vet att Allâh konkretiserar i Sin skrift att den som betror något och förnekar något annat är en sann hädare som förtjänar allt omnämnt, upphör tvivlet. Detta nämnde en Ihsâ’bo i sitt brev som han skickade till oss.

FÖRKLARING

Det vill säga den som erkänner trosbekännelsen att det inte finns någon sann gud utom Allâh och Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) är Allâhs sändebud, bönens plikt, allmosans plikt, fastans plikt och vallfärdens plikt men beljuger Uppståndelsen hädar Allâh. Allâh (ta´âlâ) sade:

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

”De otrogna påstår att de inte skall uppväckas från de döda. Säg: ”Jo, vid min Herre! Helt visst skall ni återuppväckas och då skall ni få veta vad ni har gjort. Detta är lätt för Allâh.”2

Enligt författaren (rahimahullâh) råder det samstämmighet i sakfrågan. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَيقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً أُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا

”De som hädar Allâh och Hans sändebud och vill skilja mellan Allâh och Hans sändebud och säger: ”Vi tror på några men vi avvisar andra” och försöker gå en medelväg – dessa är sanna otrogna och för de otrogna har Allâh i beredskap ett förnedrande straff.”

Författaren nämnde denna för att bevisa att den som betror något och förnekar något annat förnekar i själva verket allt. För övrigt känner jag inte till det omtalade brevet.

14:150-151

264:7