72. Värsta sortens otro och osanning

Imâm ´Abdul-´Azîz bin ´Abdillâh bin Bâz (d. 1420)
at-Ta´lîqât ´alâl-Fatwâ al-Hamawiyyah al-Kubrâ, sid. 124-125

Det al-Muhâsibî vill säga här är det Ahl-us-Sunnah säger, nämligen att Allâh (djalla wa ´alâ) är ovanför tronen och alla andra skapelser, att Han alltid har vetat allting om Sina slavar, att Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ

Han är med er, var ni än befinner er.”1

لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا

Sörj inte – Allâh är med oss!”2

och dylikt åsyftar Hans omslutning och vetskap om deras tillstånd och att ingenting är dolt för Honom (subhânahu wa ta´âlâ). Dessa verser betyder alltså inte att Han är med dem på jorden eller att Han är inkarnerad i jorden eller att Han är överallt, vilket sägs av vilsna Ahl-ul-Bid´a som Djahmiyyah och Mu´tazilah. Deras dogm hör till den värsta sortens otro och osanning. Faktum är att Allâh (subhânah) är ovanför tronen och alla andra skapelser och Hans kunskap är överallt. Detsamma kan sägas om Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) ord:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء

”Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen…”3

Det vill säga i höjden. Ordet (السَّمَاء) står för allt upphöjt, det vill säga i höjden. Ovanför himlarna och tronen vill säga. På samma sätt sade Allâh (djalla wa ´alâ):

فَسِيحُواْ فِي الأَرْضِ

Rör er var ni vill (فِي) jorden…”4

Det vill säga på jorden. Samma sak gäller versen:

فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ

Det skall under fyrtio år vara förbjudet för dem och då skall de vandra omkring (فِي) jorden utan mål.”5

Det vill säga på jorden.

وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ

Jag skall korsfästa er (فِي) palmstammar.”6

Det vill säga på palmstammarna. Beträffande Allâhs (ta´âlâ) ord:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء

”Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen…”

så kan de ha två betydelser:

1 – Om versen åsyftar skapade himlar, fastställer versen att Han är ovanför dem.

2 – Om versen åsyftar höjd, fastställer versen att Allâh är uppe. Således sade Han (ta´âlâ):

مِّنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

”… från Allâh till vilken många vägar leder upp. Till Honom stiger änglarna och den heliga ingivelsens ande upp under en dag vars längd är femtiotusen år.”7

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

”De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen upphöjer dem.”8

بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا

Nej, Allâh upphöjde honom till Sig; Allâh är allsmäktig, vis.”9

Det finns många fler bevis som fastställer Allâhs (subhânahu wa ta´âlâ) höghet och Hans befintlighet över alla Hans skapelser.

157:4

29:40

367:16

49:2

55:26

620:71

770:3-4

835:10

94:158