7. Tre frågor som är obligatoriska att veta och praktisera

Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb (d. 1206 – rahimahullâh) sade:

Du skall veta – må Allâh förbarma Sig över dig – att det är obligatoriskt för varje muslimsk man och kvinna att ha kunskap om följande tre frågor och handla enligt dem:

Den första: Allâh har skapat oss, gett oss uppehälle och Han har inte lämnat oss mållösa. Han har skickat ett sändebud till oss; den som lyder honom, träder in i paradiset, och den som trotsar honom träder in i Elden. Beviset är Hans (ta´âlâ) ord:

إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا

”Vi har sänt ett sändebud till er, som skall vittna mot er, liksom Vi sände ett sändebud till Farao. Men Farao satte sig upp mot sändebudet och Vi straffade honom med ett fruktansvärt straff.”1

Den andra: Allâh accepterar inte att någon annan dyrkas vid Hans sida; varken en närstående ängel eller en sänd profet. Beviset är Hans (ta´âlâ) ord:

وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا

”Sannerligen hör alla moskéer till Allâh; anropa därför ingen vid Allâhs sida!”2

Den tredje: Den som lyder sändebudet och dyrkar Allâh allena får inte söka vänskap med dem som trotsar Allâh och Hans sändebud ehuru de vore deras närmaste anhöriga. Beviset är Hans (ta´âlâ) ord:

لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

”Du kan inte finna sådana människor som tror på Allâh och den Yttersta dagen och samtidigt söker vänskap med dem som trotsar Allâh och Hans sändebud – inte ens om de vore deras fäder, eller deras söner, eller deras bröder eller deras släktingar. De är de i vars hjärtan Han har skrivit in tron och som Han har stärkt med Sin uppenbarelse och hjälp. Dem skall Han föra till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom. De är Allâhs parti och Allâhs parti skall det sannerligen gå väl i händer!”3

FÖRKLARING

Dessa tre frågor hör till de viktigaste frågorna som berör Tawhîd och Allâhs (subhânahu wa ta´âlâ) rättigheter.

Allâh har skapat skapelserna för att de skall dyrka Honom. Han har inte skapat dem mållöst och meningslöst. Han har skapat dem utav en väldig anledning och en väldig vishet. Däri finns deras lycka. Däri finns deras räddning. Det handlar nämligen om att de skall dyrka Allâh allena. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

”Jag har skapat djinnerna och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig.”4

Den dyrkan befallde Han dem när Han sade:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ

”Människor! Dyrka er Herre.”5

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ

”Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom.”6

وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا

”Dyrka Allâh och sätt ingenting, vad det än kan vara, vid Hans sida.”7

فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ

”Dyrka därför Allâh med ren och uppriktig tro!”8

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ

”Men inga andra påbud gavs dem än att dyrka Allâh med ren och uppriktig tro.”9

Han har befallt dem i många verser att dyrka Honom allena. Han skall särskiljas med dyrkan däribland tillbedjan, rädsla, hopp, tillit, längtan, bävan, bön och fasta. Det är Han (djalla wa ´alâ) som har rätt att dyrkas och ingen annan. Under dyrkan hamnar även gjorda påbud och avstådda förbud. Att göra det Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) befaller är en dyrkan. Att avstå från det Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbjuder är en dyrkan. Det är islam. Det är religionen. Det är tron. Det är vägledningen.

Be inte för någon annan än Allâh. Gå inte ned i Rukû´ för någon annan än Allâh. Slakta inte för någon annan än Allâh. Åkalla ingen annan än Allâh. Förlita dig inte på någon annan än Allâh och så vidare.

Det är emellertid ingen dyrkan att be en närvarande och kapabel människa om hjälp. Allâh (subhânah) sade om Mûsâ:

فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ

”Och den som hörde till hans folk ropade till honom att hjälpa honom mot hans fiende.”10

Ty Mûsâ kunde hjälpa honom.

Det är dock hedningarnas idoldyrkan och större avguderi att tillbe ett lik, en frånvarande människa som inte hör dig eller en staty, en djinn, ett träd eller dylikt. Allâh (ta´âlâ) sade att Luqmân sade om det:

يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

”Käre son! Avguda inte Allâhs sida; avguderiet är att begå en svår orätt!”11

وَلَوْ أَشْرَكُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

”Om de hade satt medhjälpare vid Hans sida skulle helt visst allt vad de åstadkommit ha gått om intet.”12

إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء

”Allâh förlåter inte dem som avgudar vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder.”13

وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

”Men det har uppenbarats för dig liksom för dina föregångare att om någon avgudar vid Allâhs sida skall allt vad han har åstadkommit [i denna värld] gå om intet och [i nästa liv] skall han höra till förlorarna.”14

173:15-16

272:18

358:22

451:56

52:21

617:23

74:36

839:2

998:5

1028:15

1131:13

126:88

134:46

1439:65

[Nästa sida]