7. Den korrekta dogmen om Allâhs sändebud

Med övertygad bekräftelse skall det betros att Allâh har sänt sändebud till samtliga samfund. Sändebuden manade dem till att dyrka Allâh allena och förkasta allting som avgudas med Honom.

Till den dogmen hör även att samtliga var trovärdiga, betrodda, fromma, renläriga, gudfruktiga, tillförlitliga och vägledda vägledare.

Allâh tog till Sig Ibrâhîm som en nära vän och detsamma gjorde Han med Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Allâh talade med Mûsâ ett verkligt tal och Han lyfte upp Idrîs till en hög plats. ´Îsâ är Allâhs slav, sändebud, ord som Han blåste in i Maryam och en själ från Honom.

Allâh ansåg vissa vara bättre än andra och lyfte upp vissas rang över andras.

Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) är mänsklighetens mästare på Domedagen och det kommer att ske utan stolthet.

Samtliga sändebuds kall stämde överens med religionens princip, nämligen att särskilja Allâh (ta´âlâ) med Hans gudomlighet, herravälde och namn och egenskaper. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ

”Religionen hos Allâh är islam.”1

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

”Om någon vill anta någon annan religion än islam kommer detta att vägras honom, och i nästa liv skall han stå bland förlorarna.”2

Han (ta´âlâ) sade om Nûh:

وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ

”Och jag har blivit befalld att vara en av muslimerna.”3

Dessutom sade Han (ta´âlâ) om Mûsâ:

وَقَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّسْلِمِينَ

”Och Mûsâ sade: ”Lita till Allâh, mitt folk, om ni tror på Honom och är muslimer!”4

På samma sätt sade Han (ta´âlâ) om Sulaymân då Balqîs sade:

رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

”Herre! Jag har gjort orätt mot mig själv! Men nu, tillsammans med Sulaymân, underkastar jag mig Allâh, världarnas Herre!”5

Han (ta´âlâ) sade:

شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاء وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ

”Han har föreskrivit för er samma tro som Han befallde Nûh – detta har Vi uppenbarat för dig – och som Vi anbefallde Ibrâhîm och Mûsâ och ´Îsâ, nämligen att hålla fast vid tron och att aldrig tillåta söndring. För avgudadyrkarna ter sig det som du uppmanar dem till som en svår väg; Allâh utser dem Han vill till detta och till detta leder Han dem som vänder sig till Honom.”6

Det fanns 315 sändebud och 124.000 profeter. Detta har rapporterats autentiskt från Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) via Abû Umâmahs och Abû Dharrs hadîther7.

Skillnaden mellan ett sändebud och en profet, är att en profet tar emot uppenbarelser från Allâh. Om han då även blir sänd till dem som motsätter sig Allâhs befallning för att framföra ett budskap från Allâh, räknas han som ett sändebud. Den som handlar enligt en tidigare lagstiftning och inte sänds till någon för att framföra ett budskap från Allâh är profet och inget sändebud8. Mudjâhid (rahimahullâh) sade:

”En profet är den som tilltalas och mottar uppenbarelse utan att sändas.”

Byggt på det är varje sändebud en profet men inte tvärtom.

Allâh (ta´âlâ) har namngivit flera av dem: Âdam, Nûh, Idrîs, Hûd, Sâlih, Ibrâhîm, Ismâ´îl, Ishâq, Ya´qûb, Yûsuf, Lût, Shu´ayb, Yûnus, Mûsâ, Hârûn, Ilyâs, Zakariyyâ, Yahyâ, al-Yasa´, Dhûl-Kifl, Dâwûd, Sulaymân, Ayyûb, Stammarna, ´Îsâ och Muhammad – må Allâh freda och hylla dem alla. Han har försett oss med lärorik och tillrättavisande vetskap om dem:

وَرُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلاً لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا

”Sändebud som Vi redan har berättat för dig om och sändebud som Vi inte har berättat om – och Mûsâ som Allâh talade med ett verkligt tal.”9

På så sätt tror vi på dem detaljerat när de nämns detaljerat och allmänt när de nämns allmänt.

Vi tror på att samtliga sändebud är skapade människor som inte besitter någon som helst gudomlig egenskap. Han (ta´âlâ) sade:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

”Säg: ”Jag är bara en vanlig människa som ni. Genom uppenbarelsen vet jag att er Allâh är den Ende Guden. Var och en som med hopp ser fram mot mötet med sin Herre skall leva ett gott och rättskaffens liv och att inte göra någon delaktig av den dyrkan som han ägnar sin Herre!”10

قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

”Deras sändebud svarade: ”Ja, vi är bara människor som ni, men Allâh visar den Han vill av Sina slavar Sin nåd. Och för oss är det inte möjligt att ge er ett bevis utan Allâhs tillåtelse – till Honom skall alla troende sätta sin lit.”11

وَما أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ الطَّعَامَ وَيَمْشُونَ فِي الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا

”Vi har inte före dig sänt andra budbärare än sådana som åt föda och besökte marknaderna. Men några av er har Vi utsatt andra för prövningar. Kommer ni att visa tålamod? Din Herre ser allt!”12

قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ

”Säg: ”Jag säger inte till er att jag har Allâhs skatter och jag känner inte det dolda. Inte heller säger jag till er: ’Jag är en ängel.’ Allt jag gör är att följa det som uppenbaras för mig.”13

قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

”Säg: ”Jag kan inte uppnå förmåner för mig själv eller avvärja ett ont – ingenting utom det som Allâh vill. Men om jag hade haft kännedom om det dolda, skulle jag helt säkert ha kunnat uppnå mycket av detta livets goda och jag skulle ha undgått allt ont. Jag är bara en varnare och förkunnare av hoppets budskap till människor som vill tro.”14

Vi anser att de är Allâhs slavar som Han har hedrat med budskapet. Han beskrev dem som slavar när deras högsta position nämndes och då Han berömde dem.

Vi betror att Allâh (ta´âlâ) fullbordade budskapet med Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) budskap och att Han skickade honom till samtliga djinner och människor:

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا

”Säg: ”Människor! Jag är Allâhs sändebud, utsänd till er alla.”15

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

”Vi har sänt dig enbart av nåd till alla folk.”16

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

”Vi har sänt dig till hela mänskligheten, som förkunnare av ett glatt budskap om hopp och som varnare, men de flesta människor vet inte.”17

Han (ta´âlâ) slöt förbund med profeterna om att följa vår profet Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) i fall de levde under hans tid. Däri förekommer ett klart bevis för att hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) budskap är det sista budskapet och att det avskaffar samtliga föregående budskap. Han (ta´âlâ) sade:

وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ فَمَن تَوَلَّى بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

”Minns att Allâh erbjöd er Sitt förbund genom profeterna: ”Jag har låtit er få del av uppenbarelse och visdom. Ett sändebud skall komma till er med bekräftelse av den sanning som är i er hand; då skall ni tro på honom och stödja honom.” Och Han sade: ”Är det ert beslut att ingå förbund med Mig på denna grund?” De svarade: ”Ja, det är vårt beslut.” Och Han sade: ”Vittna då om detta; Jag skall vittna med er. De som efter detta drar sig ifrån är de som har förhärdat sig i trots och olydnad.”18

Sändebuden kom med glada budskap om Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) budskap – må Allâh freda och hylla dem alla. Han (ta´âlâ) sade:

وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ

”Och minns ´Îsâ, Maryams son, som sade: ”Israeliter! Jag är sänd till er av Allâh för att bekräfta vad som ännu består av Tora och för att förkunna för er det glada budskapet att ett sändebud skall komma efter mig vars namn skall vara Ahmad.” Men när han kom till dem med klara tecken och vittnesbörd, sade de: ”Detta är uppenbart vältalighet som bländar och förhäxar!”19

وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاء وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ

”Låt gott komma oss till del i detta liv och i det eviga livet. Ja, vi vänder tillbaka till Dig.” Han svarade: ”Jag låter Mitt straff drabba den Jag vill; men Min nåd och Min barmhärtighet når överallt och Min nåd skänker Jag dem som fruktar och betalar allmosan och som tror på Våra budskap; de som följer sändebudet, den olärde profeten, som de kan finna omnämnd i Tora och Evangeliet.”20

Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Jag svär vid Honom i Vars hand min själ är att det varken finns en jude eller en nasaré från det här samfundet som hör talas om mig och sedan dör utan att ha trott på det som jag har blivit sänd med, utan att han hamnar i Elden.”21

Den som förnekar Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) universella budskap förnekar samtidigt alla andra sändebuds budskap inklusive sändebudet han sägs tro på och följa. Han (ta´âlâ) sade:

كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ

”Nûhs folk beljög sändebuden.”22

Han sade att de beljög alla sändebud fastän Nûh var det första sändebudet.

Vår dogm är att Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) efterträds inte av någon annan profet. Den som hävdar motsatsen hädar. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ

”Han är Allâhs sändebud och den siste profeten.”23

Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Jag har prioriterats med sex saker framför de övriga profeterna: jag har fått orden som är få i antal men stora i betydelse, blivit stödd med skräck, fått erhålla krigsbyten, fått jorden vara böneplats och rening, sänts till hela skapelsen och jag är den siste profeten.”24

Den som beljuger ett av profeternas och sändebudens budskap har hädat enligt samstämmigheten. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَيقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً أُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ أُوْلَئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

”De som hädar Allâh och Hans sändebud och vill skilja mellan tron på Allâh och tron på Hans sändebud och säger: ”Vi tror på några men vi avvisar andra” och försöker gå en medelväg – dessa människor är otrogna och för de otrogna har Allâh i beredskap ett förnedrande straff. Men de som tror på Allâh och på Hans sändebud och inte gör åtskillnad mellan dem skall få sin fulla lön. Allâh är ständigt förlåtande, barmhärtig.”25

13:19

23:85

310:72

410:84

527:44

642:13

7Se ´Allâmah Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânîs ”Silsilah al-Ahâdîth as-Sahîhah” (6/358/2668).

8Se Shaykh-ul-Islâms ”an-Nubuwwât”, sid. 255.

94:164

1018:110

1114:11

1225:20

136:50

147:188

157:158

1621:107

1734:28

183:81-82

1961:6

207:156-157

21Muslim (153).

2226:105

2333:40

24Muslim.

254:150-152