67. al-Qummîs sjätte förvrängning av Âl ´Imrân

al-Qummî sade:

”I Abûl-Djârûds rapportering sade Abû Dja´far i samband med Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

”Låt det finnas en gemenskap av människor bland er som uppmanar varandra att göra gott och anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt. Dem skall det gå väl i händer.”1

”Den här versen handlar om Muhammads familj och deras anhängare. De uppmanar varandra att göra gott och anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt.”2

Den här versen befaller hela samfundet att påbjuda det goda (som är Tawhîd, sanna trosläror och goda handlingar som befalls av Allâh) och förbjuda det onda (som är avguderi, villfarelse, innovationer och alla andra stora och små synder som opponerar sig Allâhs föreskrift).

Detta kännetecknar Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) samfund. Om vissa från det gör denna plikt så slipper resten göra den. Och om de slarvar med den så bär alla på ansvaret. Att säga att versen handlar om Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) familj och deras anhängare är en lögn mot Allâh och förvrängning av Hans tal. Det är typiskt judarna. Faktum är att Râfidhah följer inte alls profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) familj. De följer juden Ibn Saba’ och sina ledare bland Râfidhah och kättarna som antar samma metodik som Ibn Saba’. De kallar till ondska, avguderi, otro och villfarelse. De är fiender till Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), hans följeslagare och hans ätt.

13:103

2Tafsîr al-Qummî (1/109).