64. Medlingens två villkor

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Sharh Kashf-ish-Shubuhât, sid. 69

Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb (rahimahullâh) sade:

Därtill börjar den gälla först efter Allâhs tillstånd. Han (djalla wa ´alâ) sade:

مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ

Vem är den som vågar tala inför Honom utan Hans tillstånd?”1

Ingen medlar för någon förrän Allâh har gett tillstånd till det. Han (djalla wa ´alâ) sade:

وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى

Och de kan inte medla för någon annan än den som Han är nöjd med.”2

Allâh behagas inte av något annat dyrkan av Honom allena. Han (djalla wa ´alâ) sade:

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Om någon vill anta någon annan religion än islam kommer detta att vägras honom, och i nästa liv

skall han stå bland förlorarna.”3

FÖRKLARING

Han (rahimahullâh) förklarade att medlingen har två villkor:

1 – Allâh ska tillåta den. Han (ta´âlâ) sade:

مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ

Vem är den som vågar tala inför Honom utan Hans tillstånd?”

2 – Allâh (´azza wa djall) ska vara nöjd med medlaren och den som det medlas för. Han (ta´âlâ) sade:

يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا

”Den Dagen skall ingen medling vara till nytta utom från den som fått den Nåderikes tillstånd och vars ord Han har godkänt.”4

وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى

Och de kan inte medla för någon annan än den som Han är nöjd med.”5

Det är allmänt känt att Allâh behagas endast av att Han allena dyrkas. Det är omöjligt att Han behagas av otro. Han (ta´âlâ) sade:

إِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنكُمْ وَلَا يَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِن تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ

”Om ni hädar, behöver Allâh sannerligen inte er. Han ser inte otro och otacksamhet hos Sin tjänare med tillfredsställelse – men visar ni tacksamhet är Han tillfredsställd för er skull.”6

Om Han inte är nöjd med otro, kommer Han inte heller låta den otrogne erhålla någon medling.

12:255

221:28

33:85

420:109

521:28

639:7