61. al-Qummîs fjärde förvrängning av Âl ´Imrân

al-Qummî sade:

”Därefter nämnde Allâh (´azza wa djall) dem som bröt Allâhs avtal om de Troendes ledare och hädade efter Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och sade:

كَيْفَ يَهْدِي اللّهُ قَوْمًا كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ أُوْلَئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللّهِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ خَالِدِينَ فِيهَا لاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنظَرُونَ إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رَّحِيمٌ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الضَّآلُّونَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِم مِّلْءُ الأرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ

”Skulle Allâh vägleda dem som hädar efter att ha antagit den och vittnat att sändebudet sanning och som fått se klara bevis? Nej, Allâh vägleder inte de orättfärdiga. Allâhs och änglarnas och alla människors fördömelse skall bli deras lön. Under denna [dom] skall de förbli; deras straff skall inte lindras och de skall inte beviljas uppskov. Men de som i ånger vänder åter och gör bot och bättring [skall inte straffas] – Allâh är ständigt förlåtande, barmhärtig. De som hädar efter att ha antagit tron och som därefter förhärdas i sin hädelse – deras ånger skall inte godtas; nej, de har övergett den raka vägen [utan återvändo]. De som hädar och dör som otrogna skall inte få köpa sig fria, om de än erbjöd allt guld i världen. Ett svårt lidande väntar dem och de skall inte finna någon hjälpare.”1

Dessa verser handlar om fienderna till Muhammads ätt. Därefter sade Han:

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ

”Ni kommer inte att uppnå sann fromhet, förrän ni ger åt andra av det som ni [själva] värdesätter; Allâh har full kännedom om vad ni ger.”2

Det vill säga att ni inte kommer att belönas förrän ni ger tillbaka Muhammads ätts rättighet av femtedelen, krigsbytet och bytet från fredlig erövring.”3

Titta hur Allâhs fiende förvränger verserna som uppenbarades om hycklarna som hädade på Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tid efter att han hade framfört klara budskap till dem. Däri fördöms och hotas dessa hycklare som hädade Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hela islam. Han vinklar verserna till något som inte alls existerar och finns i Qur’ânen och Sunnah. Det handlar bara om Ibn Saba’s och hans hedniska anhängares lögner när de tillämpar verserna på Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare, anklagar dem för avfall, får det att se ut som att Allâh, Hans änglar och alla människor förbannar dem, dömer dem till ett evigt helvete och så vidare.

Titta hur han förvränger betydelsen av Allâhs (ta´âlâ) ord:

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ

”Ni kommer inte att uppnå sann fromhet, förrän ni ger åt andra av det som ni [själva] värdesätter; Allâh har full kännedom om vad ni ger.”

så att den främjar hans förstörda lära om bytet från fredlig erövring, femtedelen och krigsbytet. Varför gör han på det viset? Därför att Râfidhahs och kättarnas ledare drar in pengar från sina dumma anhängare i Muhammads ätts namn och i namnet av bytet från fredlig erövring, femtedelen och krigsbytet. Allt det är vinsterna från kamp för Allâhs sak och muslimerna vet hur de skall förvaltas. Dock ålägger Râfidhahs och kättarnas ledare en femtedel till sig själva och de gör det i Muhammads ätts namn och utan kamp. De till och med förnekar kamp tills att deras obefintlige och påhittade al-Mahdî dyker upp. Så hur skall han dyka upp?

13:86-91

23:92

3Tafsîr al-Qummî (1/107).