6. Den tredje principen

Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb (rahimahullâh) sade:

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) uppstod bland människor med olikartad dyrkan. Vissa dyrkade änglar, några dyrkade profeter och rättfärdiga människor, somliga dyrkade träd och stenar, andra dyrkade sol och måne. Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) bekrigade allesammans och gjorde ingen skillnad på dem. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه

Och kämpa mot dem till dess prövningen upphör och all dyrkan ägnas Allâh.”1

Beviset för solen och månen är Hans (ta´âlâ) ord:

وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

Bland Hans tecken är natten och dagen, solen och månen. Fall inte ned på ert ansikte inför solen, inte heller inför månen; fall ned i tillbedjan inför Allâh som har skapat dem – om det är Honom ni dyrkar.”2

Beviset för änglarna är Hans (ta´âlâ) ord:

وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا

Inte heller befaller han er att betrakta änglar och profeter som herrar.”3

Beviset för profeterna är Hans (ta´âlâ) ord:

وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ

Och Allâh skall säga: ”´Îsâ, son av Maryam! Är det du som uppmanade människorna att dyrka dig och din moder som gudomliga väsen vid sidan av Allâh?” Han skall svara: ”Fri är Du från brister! Hur skulle jag kunna säga vad jag inte hade rätt att säga? Om jag hade sagt detta skulle Du helt visst ha vetat det. Du vet vad som är i mitt innersta men jag vet inte vad som är i Ditt innersta; Du känner allt det dolda.”4

Beviset för de rättfärdiga är Hans (ta´âlâ) ord:

أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا

De som de anropar vill själva vinna sin Herres välvilja och komma Honom så nära som möjligt, och de hoppas på Hans nåd och fruktar Hans straff – [alla] måste frukta din Herres straff!”5

Beviset för träden och stenarna är Hans (ta´âlâ) ord:

أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّى وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى

Har ni ägnat en tanke åt al-Lât och al-´Uzzâ och Manât, den tredje?”6

Likaså sade Abû Wâqid al-Laythî (radhiya Allâhu ´anh):

”Vi hade nyligen lämnat otron när vi begav oss mot Hunayn tillsammans med Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Avgudadyrkarna hade ett cederträd som de stod hängivet vid och hängde sina vapen i. Vi passerade ett cederträd och sade: ”Allâhs sändebud! Låt oss hänga vapnen i trädet liksom de hänger vapnen i träd.” Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: ”Allâh är större! Det är [de otrognas] vägar. Jag svär vid Honom i Vars hand min själ ligger att ni sade liksom israeliterna sade till Mûsâ:

اجْعَل لَّنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

Låt oss få en gud liksom de har gudar!” Han svarade: ”Ni är sannerligen ett dåraktigt släkte!”7

Ni kommer att följa de tidigare folkens vägar.”8

18:39

241:37

33:80

45:116

517:57

653:19-20

7 7:138

8Ahmad (21947), at-Tirmidhî (2180), Ibn Hibbân (6702) och at-Tabarânî (3291). Autentisk enligt al-Albânî i ”Mishkât-ul-Masâbîh” (5408).