50. Skillnaden mellan Allâhs höghet och sällskap

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (rahimahullâh) sade:

Till tron på Allâh hör att tro på det som Allâh har sagt i Sin skrift, rapporterats mångfaldigt från Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och som Salaf var enade om; Allâh (subhânah) är ovanför Sina himlar, över Sin tron och frånskild från Sin skapelse samtidigt som Han (subhânah) är med dem var de än befinner sig och Han vet vad det gör. Han kombinerade de båda egenskaperna och sade:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاء وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar. Därefter reste Han Sig över tronen. Han vet vad som tränger ned i jorden och vad som utgår därifrån och vad som sänker sig från himlen och vad som stiger upp mot den. Han är med er, var ni än befinner er, och Allâh ser allt vad ni gör.”1

Att Han är med dem betyder inte att Han blandas med skapelsen. Det fordrar inte ens språket. Månen är ett av Allâhs budskap och en av Hans mindre skapelser. Den befinner sig i himlen och är trots det med resenären var han än befinner sig. Han (subhânah) är ovanför Sin tron, kontrollerar Sin skapelse, vakar över den, är medveten om den och allt vad Hans herravälde innebär.

Allt som Allâh har nämnt av Sin befintlighet ovanför tronen och med oss är sant och verkligt. Det behöver inte förvrängas. Dock skall det skyddas mot osanna förmodanden som att Hans ord:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen…”2

betyder att himlen täcker Honom eller bär på Honom. Det är falskt enligt alla lärda och troende. Allâhs fotpall omger himlarna och jorden och det är Han som håller uppe himlarna och jorden så att de inte avviker. Det är Han som håller himlen så att den inte störtar mot jorden så länge Han inte ger order om det:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاء وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ

Och till Hans under hör att himlarna hålls uppe på Hans befallning. Och till sist, när Han kallar er att stiga fram ur gravarna, skall ni stiga fram.”3

FÖRKLARING

Detta kapitel är ett av bokens viktigaste och är överensstämmande med bokens inledning. Han (rahimahullâh) sade:

Till tron på Allâh hör att tro på det som Allâh har sagt i Sin skrift, rapporterats mångfaldigt från Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och som Salaf var enade om; Allâh (subhânah) är ovanför Sina himlar, över Sin tron och frånskild från Sin skapelse samtidigt som Han (subhânah) är med dem var de än befinner sig och Han vet vad det gör.”

Det är bekräftat i Qur’ânen, Sunnah och Salafs samstämmighet. Alla Salaf trodde på att Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) är ovanför Sina himlar, över tronen och frånskild från Sin skapelse. Att Han är frånskild från Sin skapelse betyder att Han är distanserad från den. Inget av skapelsen är i Hans essens och inget av Hans essens är i skapelsen. ´Abdullâh bin al-Mubârak och andra sade:

Vi känner vår Herre genom att veta att Han är ovanför de sju himlarna och att Han har rest Sig över tronen. Han är frånskild från Sin skapelse. Vi säger inte det Djahmiyyah säger, nämligen att Han är här” och pekade på jorden.”

Sådär sade alla Salaf (rahimahumullâh); Han är ovanför himlarna och över tronen och Hans kunskap är överallt. Det är inte paradoxalt. Han (subhânah) är ovanför tronen samtidigt som Hans kunskap omfattar allting. Allâh kombinerade de båda egenskaperna och sade:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِمَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Har du inte klart för dig att Allâh känner allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär? När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde, och om fem samlas är Han den sjätte; och vare sig de är färre eller flera är Han med dem, var de än befinner sig. Till sist, på Uppståndelsens dag, skall Han låta dem veta vad deras handlingar [var värda]. Allâh har kännedom om allt.”4

Han inledde versen med kunskap och avslutade den med kunskap. Det bevisar skillnaden mellan kunskap och höghet. Att Allâh vet allting är bekräftat i Qur’ânen, Sunnah och Salafs samstämmighet. Detsamma gäller Hans höghet över tronen. Det är ingen motsägelse. Dock skall det skyddas mot osanna förmodanden som att himlen täcker Honom eller bär på Honom eller att Han behöver himlen. Nej, det är Han som upprätthåller himlarna och tronen. Det är Han som säger:

إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ

Det är Allâh som håller uppe himlarna och jorden så att de inte avviker; och skulle de avvika kan ingen i Hans ställe hålla dem kvar.”5

وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاء وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ

Och till Hans under hör att himlarna hålls uppe på Hans befallning. Och till sist, när Han kallar er att stiga fram ur gravarna, skall ni stiga fram.”

Alla skapelser upprätthålls av Honom (djalla wa ´alâ). Han håller i den, upprätthåller den, har ordning på den och skapar den. Samtidigt är Han (subhânahu wa ta´âlâ) ovanför tronen och alla andra skapelser.

Att Han är med oss och ändå ovanför tronen är sant och verkligt. Det behöver inte förvrängas. Inte heller skall det betros att Han är blandad med Sin skapelse kontra Mu´tazilahs och Djahmiyyahs dogm. Nej, Han (subhânah) är ovanför tronen och Hans kunskap är överallt. Ingenting, vare sig i himlarna eller på jorden, är dolt för Honom (djalla wa ´alâ).

Den troende är skyldig att besitta denna väldiga dogm som är bekräftad i Qur’ânen och Sunnah och i enlighet med Salafs samstämmighet. Han måste veta att högheten inte motstrider sällskapet, kunskapen och omfattningen. Höghet är en sak och kunskap om saker och ting är en annan. Ingenting, vare sig i himlarna eller på jorden, försvinner från Hans kunskap. Samtidigt är Han (subhânahu wa ta´âlâ) ovanför tronen och alla andra skapelser:

لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا

Detta för att ni skall veta att Allâh har allt i Sin makt och att Allâh omfattar allt med Sin kunskap.”6

إِنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Allâh har vetskap om allt.”7

إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Allâh har allt i Sin makt.”8

وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا

Allâh har allt i Sin makt.”9

157:4

267:16-17

330:25

458:7

535:41

665:12

78:75

82:20

918:45