5. Upp till Allâh vad Han skall göra med muslimska syndare

Poängen ligger i att tron kan sjunka, sjunka och sjunka. Dessa människor har en svag tro. En person som inte ber kommer att straffas fruktansvärt hårt. Många lärda gör till och med Takfîr på honom. Kamelägaren som inte betalar allmosa kommer att läggas ned på samlingsplatsen på Domedagen så att kameler trampar på och biter honom. Koägaren som inte betalar allmosa kommer att bli trampad och stångad av kor. Fårägaren som inte betalar allmosa kommer att bli trampad och stångad av får. Detta kommer att ske en dag som motsvarar 50.000 år1.

Måttliga Ahl-us-Sunnah som förstår Qur’ânen och tror på den som sig bör och på Sunnah och följer den, anser att det är upp till Allâh vad Han skall göra med syndarna. Om Han vill straffa dem, straffar Han dem, och om Han vill förlåta dem, förlåter Han dem. Den som straffas hamnar i helvetet och straffas även på samlingsplatsen på Domedagen, vilket är fallet med personen som inte betalade allmosa. Allâh (ta´âlâ) sade om personen som handlar med ränta:

الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ

”De som livnär sig på ocker skall uppstå [till Domen] lika ostadiga på benen som den som Djävulen med sin beröring slagit med vansinne.”2

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Allâhs förbannelse vilar över den som tar ränta, skriver ned den och dess två vittnen.”3

Allâh (ta´âlâ) sade:

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ

”Gör ni inte det skall ni veta att ni befinner er i krig med Allâh och Hans sändebud.”4

Han dömde dem för otro när Han sade:

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

”För den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli till evig tid; han skall drabbas av Allâhs vrede och Allâh skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande.”5

Dock berör denna otro endast dem som anser det vara lovligt.

Detta är Ahl-us-Sunnahs lära beträffande tron.

1al-Bukhârî (1402) och Muslim (987).

22:275

3Muslim (1598).

42:279

54:93