5. Den korrekta dogmen om Allâhs änglar

Till Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ahs dogm hör tron på Allâh, Hans änglar, Hans skrifter, Hans sändebud, uppståndelsen efter döden och ödet.

Tron på Allâh innefattas av Tawhîd-ur-Rubûbiyyah, Tawhîd-ul-Ulûhiyyah och Tawhîd-ul-Asmâ’ was-Sifât, vilket redan har omnämnts.

Tron på änglarna handlar om att bekräfta och betro deras existens, omnämnda namn och handlingar. Han (ta´âlâ) sade:

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ

”Sändebudet tror på vad hans Herre har uppenbarat för honom och de troende med honom. De tror alla på Allâh och Hans änglar och Hans uppenbarelser och Hans sändebud.”1

لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ

”Fromheten består inte i att ni vänder ansiktet mot öster eller väster. Sann fromhet äger den som tror på Allâh och den Yttersta dagen och änglarna och Skriften och profeterna.”2

I en lång hadîth berättade ´Umar bin al-Khattâb (radhiya Allâhu ´anh) att Djibrîl frågade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) om tron. Han svarade på följande sätt:

”Tron är att du tror på Allâh, Hans änglar, Hans skrifter, Hans sändebud, den Yttersta dagen och att du tror på ödet, det goda och det onda i det.”3

Allâh (ta´âlâ) beskrev dem i Sin bok på följande sätt:

وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ عِندَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ

”Honom som allt och alla i himlarna och jorden tillhör! De som är hos Honom håller sig inte för goda att dyrka Honom och förtröttas inte. De prisar Honom natt och dag utan att mattas i sin hängivelse.”4

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ

”Och de säger: ”Den Nåderike har en son.” Nej, fri är Han från brister! Alla är de Hans slavar som Han har bevisat stor heder; de talar inte förrän Han har talat, och de handlar bara när Han befaller.”5

إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ*

”De som är hos din Herre finner det inte vara under sin värdighet att dyrka Honom. De lovprisar Honom och faller ned på sina ansikten i tillbedjan.”6

وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَؤُلَاء إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ

”Och den Dag då Han skall samla dem alla skall Han fråga änglarna: ”Var det er dessa dyrkade?” De skall svara: ”Fri är Du från brister! Du är vår Beskyddare och vi tar helt avstånd från dem. Nej, de dyrkade djinner som de flesta av dem trodde på.”7

وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ

”Inte heller befaller han er att betrakta änglar och profeter som herrar. Eller tror ni att han skulle uppmana er att återfalla i otro sedan ni har blivit muslimer?”

´Â’ishah (radhiya Allâhu ´anhâ) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Änglarna skapades av ljus, djinnerna skapades av elden och Âdam skapades av det som redan har beskrivits för er.”8

Änglarna är bevingade. Några av dem har två vingar, somliga har tre stycken, andra har fyra stycken och så vidare. Han (ta´âlâ) sade:

الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاء إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

”Allâh ske lov och pris, himlarnas och jordens Skapare, som sänder änglarna som Sina budbärare, försedda med två eller tre eller fyra vingpar. Han fogar till Sin skapelse vad Han vill – Allâh har allt i Sin makt.”9

Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) sade:

”Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) såg Djibrîl ha sexhundra vingar.”10

Allâh (ta´âlâ) gav dem förmågan att uppenbara sig i vackra skepnader. Exempelvis uppenbarade sig Djibrîl (´alayhis-salâm) för Maryam som en fulländad människa. De uppenbarade sig som två hedrade gäster när de besökte Ibrâhîm (´alayhis-salâm) liksom de gjorde när de kom till Lût (´alayhis-salâm) för att straffa hans folk.

Allâh fördömde avgudadyrkarna som påstod att änglarna är Allâhs döttrar – fjärran är Allâh från det förtryckarna säger. Han (ta´âlâ) sade:

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ

”Och de säger: ”Den Nåderike har en son.” Nej, fri är Han från brister! Alla är de Hans slavar som Han har bevisat stor heder; de talar inte förrän Han har talat, och de handlar bara när Han befaller. Han vet allt vad de kan veta och allt som är dolt för dem, och de kan inte tala till förmån för någon annan än den som Han är nöjd med. Och de bävar inför Honom. ”11

Därefter sade Han (ta´âlâ) om änglarna:

فَاسْتَفْتِهِمْ أَلِرَبِّكَ الْبَنَاتُ وَلَهُمُ الْبَنُونَ ﴿١٤٩أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا وَهُمْ شَاهِدُونَ ﴿١٥٠أَلَا إِنَّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ ﴿١٥١وَلَدَ اللَّـهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴿١٥٢أَصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِينَ ﴿١٥٣مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴿١٥٤أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿١٥٥أَمْ لَكُمْ سُلْطَانٌ مُّبِينٌ ﴿١٥٦فَأْتُوا بِكِتَابِكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿١٥٧

”Be dem nu om en förklaring: är det så att din Herre skall ha döttrar medan de skall ha söner? Eller att Vi i deras åsyn har skapat änglarna till kvinnor? I sin lögnaktighet säger de ju: ”Allâh har avlat.” Ja, visst är de lögnare alltigenom! Skulle Han ha valt döttrar framför söner? Hur är det fatt med ert omdöme? Vill ni inte begrunda detta? Eller har ni klara bevis? Lägg då fram, om ni talar sanning, er Skrift!”12

وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ ﴿١٦٤وَإِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ ﴿١٦٥وَإِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ ﴿١٦٦

”De säger: ”Det finns inte en av oss som inte har sin bestämda plats; det är helt visst vi som ställer upp i sluten ordning och vi som prisar Hans härlighet!”13

En av dem är Djibrîl (´alayhis-salâm). Han är anförtrodd att framföra uppenbarelser. Han (ta´âlâ) sade:

قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ

”Säg: ”Den som är fiende till Djibrîl – som på Allâhs befallning låter sjunka in i ditt hjärta med bekräftelse på det som föregått den och ger de troende vägledning och ett budskap av hopp.”14

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) såg honom i en dal. Hans sexhundra vingar och väldiga storlek täckte horisonten. Därefter såg han honom i himlen under Himmelsfärden. Han (ta´âlâ) sade:

وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى

”Ja, han såg honom ännu en gång vid det yttersta lotusträdet intill vilans lustgård.”15

Dessa två gånger är de enda gångerna som han såg honom i hans verkliga skepnad. Annars uppenbarade han sig i mänsklig gestalt som oftast var i Dihyah al-Kalbîs figur. Allâh (ta´âlâ) sade om Djibrîl:

إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ

”Denna Skrift är förvisso Allâhs ord, framsagda av en ädel budbärare, en som äger stor makt och vars plats är nära Herren till allmaktens tron, åtlydd och därtill högt betrodd! Er landsman är inte galen – han såg helt visst budbäraren vid klara horisonten.”16

En annan ängel är Mîkâ’îl. Han är ansvarig för nederbörden och dess fördelning. Allt det sker i enlighet med Allâhs (´azza wa djall) befallning. Anas berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade till Djibrîl:

”Varför har jag aldrig sett Mîkâ’îl skratta?” Han sade: ”Mîkâ’îl har inte skrattat sedan Elden skapades.”17

Allâh (ta´âlâ) sade om Mîkâ’îl:

مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ

”Den som är Allâhs fiende och fiende till Hans änglar och Hans sändebud och till Djibrîl och Mîkâ’îl [skall veta] att Allâh är fiende till de otrogna.”18

Även Isrâfîl är en ängel. Han ansvarar för hornet i vilket han skall blåsa tre gånger på sin Herres (´azza wa djall) order; skräckens stöt, dödens stöt och uppståndelsens stöt. Dessa tre änglar nämns i profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) nattliga erinran:

اللَّهُمَّ رَبَّ جِبْرِيلَ وَمِيكَالَ وَإِسْرَافِيلَ فَاطِرَ السَّمَواتِ والأَرْضِ عَالِمَ الْغَيْبِ والشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادك فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلى صِرَاطٍ مُسْتَقِيم

”Allâh! Djibrîls, Mîkâ’îls och Isrâfîls Herre. Himlarnas och jordens Skapare! Du som känner det dolda och det uppenbara! Du skall döma mellan Dina slavar i allt det som de var oense om! Vägled mig i det som de med Din tillåtelse hade kommit till skiljaktiga meningar om – Du leder den Du vill till en rak väg.”19

´Â’ishah (radhiya Allâhu ´anhâ) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Allâh! Djibrâ’îls och Mîkâ’îls Herre och Isrâfîls Herre. Jag söker skydd hos Dig mot Eldens hetta och gravens straff.”20

Tillika är Dödsängeln en av dem. Han ansvarar för att ta själarna. Han (ta´âlâ) sade:

قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

”Säg: ”Dödens ängel, som har satts att vaka över er, skall samla in era själar och därefter förs ni åter till er Herre.”21

Dessutom förekommer det änglar som ansvarar för att skydda människan. Han (ta´âlâ) sade:

سَوَاء مِّنكُم مَّنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَن جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَسَارِبٌ بِالنَّهَارِ لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ

”Det saknar betydelse om någon av er döljer sina tankar eller uttalar dem högt, och [likaså] om någon gömmer sig i nattens mörker eller framträder öppet i dagens ljus. Änglavakter [omger] människan – de går framför henne och bakom henne och skyddar henne på Allâhs befallning. Allâh förändrar inte människornas villkor, förrän de ändrar sitt sinneslag; och om det är Allâhs vilja att ett folk drabbas av olyckor kan ingen avvärja det och ingen utom Allâh kan hjälpa dem.”22

Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anhumâ) tolkade änglavakterna och sade:

”Änglar som skyddar henne framifrån och bakifrån. När hennes tid väl är kommen, lämnar de henne.”

Andra änglar är de Ädla skrivarna. De skriver ned slavarnas goda och onda handlingar. Han (ta´âlâ) sade:

وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ كِرَامًا كَاتِبِينَ يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ

”Och det finns de som vakar över er, ädla skrivare, som känner er och vet vad ni gör.”23

Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) berättade:

”Varje dag går24 70.000 änglar in i det Bebodda huset i himlen för att därefter aldrig återvända.”

Den som förnekar änglarnas existens hädar enligt samstämmigheten. Han (ta´âlâ) sade:

وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا

”Den som hädar Allâh och Hans änglar och Hans uppenbarelser och Hans sändebud och Domens dag har drivit synden till dess yttersta gräns.”25

12:285

22:177

3Muslim.

421:19-20

521:26-27

67:206

734:40-41

8Muslim.

935:1

10al-Bukhârî.

1121:26-28

1237:149-157

1337:164-166

142:97

1553:13-15

1681:19-23

17Ahmad.

182:98

19Muslim.

20an-Nasâ’î.

2132:11

2213:10-11

2382:10-12

24I en annan formulering nämns ”ber”.

254:136