49. Så mycket ska en bild ändras för att bli lovlig

Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî (d. 1420)

Âdâb-uz-Zifâf, sid. 120-121

Detta är ett konkret bevis för att ändringen som förlovar bilder är den som ändrar på bildernas skepnad så att de får ett helt annat utseende. Vissa lärde har sagt att ändringen på bilden ska vara så betydelsefull att skapelsen inte kunnat leva med den i vanliga fall. Helt klart är den förklaringen defekt. På grund av den har flera människor som letar efter kryphål bland olika åsikter anammat den. Det bästa exemplet på dem är Shaykhen som lät muslimska konstnärer skapa statyer och sedan borra ett hål i deras hjässor, ty ingen levande människa kan leva med ett hål i huvudet. Därefter, för att statyerna inte ska se defekta ut, lät han konstnären förse dem med löshår. På sätt blir statyernas defekt osynlig, statyerna framstår som hela och kompletta och alla konstnärer kommer att vara nöjda och glada. Därtill påstår han att även Allâh kan vara nöjd. Har du sett någon annan gäcka föreskriften på detta sätt? Det påminner om dem som drabbades av skam och elände som Allâh sade om:

واَسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَيَوْمَ لاَ يَسْبِتُونَ لاَ تَأْتِيهِمْ كَذَلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ

“Och fråga dem om staden som låg vid havet och vars invånare inte iakttog sabbatsbudet: på sabbaten gick fisken nämligen till i vattenbrynet, medan den andra dagar inte syntes till. På detta sätt prövade Vi dem på grund av deras överträdelser.”1

17:163