45. Bokstavstrohet gäller tills att motsatsen bevisas

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Taqrîb-ut-Tadmuriyyah, s. 157-159

Om någon skulle säga att det är otillåtet att framföra egenskapsrelaterade texter bokstavstroget eftersom deras bokstavstrohet inte är avsedd, frågas han vad han menar med bokstavstrohet. Om han syftar på Texternas bokstavstrogna betydelser som är lämpade för Allâh utan jämförelse, är deras bokstavstrohet definitivt avsedd av Allâh och Hans Sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och en plikt för slavarna att acceptera och betro. Ty det är sant. Det är inte möjligt att Allâh berättar för Sina slavar vad Han vill av dem på ett annat sätt än bokstavstroget utan att klargöra det. Han (ta´âlâ) sade:

يُرِيدُ اللّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ

Allâh vill klargöra för er, visa er de vägar som era föregångare följde.”1

يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ أَن تَضِلُّواْ

”Allâh klargör för er för att ni skall undvika misstag.”2

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

”Och för dig har Vi uppenbarat Påminnelsen för att du skall klargöra för människorna allt som sänts till dem så att de väcks till eftertanke.”3

وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

”Men Vi har gett dig den som ett ljus med vilket du skall leda dem Vi vill av Våra slavar till den raka vägen.”4

Den som berättar för någon annan vad han vill av honom på ett annat sätt än bokstavstroget, utan att klargöra det, har varken klargjort för honom eller väglett honom.

Om han däremot syftar på att bokstavstrohet är jämförelse, är det inte alls avsikten. Inte heller är det Qur’ânens och Sunnahs bokstavstrohet. Ty den bokstavstrohet som han förstår är otro och osanning enligt Qur’ânen, Sunnah och samstämmigheten. Det är inte möjligt att Qur’ânens och Sunnahs bokstavstrohet är otro och osanning. Ingen muslim accepterar den teorin.

Salaf och samfundets imamer var enade om att egenskapsrelaterade texter skulle framföras bokstavstroget på ett sätt som tillkommer Allâh (´azza wa djall), utan förvrängning, och att deras bokstavstrohet inte fordrade jämförelse mellan Skaparen och skapelsen. De var enade om att Allâh (ta´âlâ) har ett verkligt liv, en verklig kunskap, en verklig förmåga, en verklig hörsel, en verklig syn, att Han reste Sig verkligt över Tronen, att Han älskar, behagas, föraktar och hatar verkligt och att Han har ett verkligt ansikte och två verkliga händer. Han (ta´âlâ) sade:

وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ

”Sätt din lit till Honom som lever och aldrig dör.”5

وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

”Han har kunskap om allt.”6

وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

”… och Allâh har allting i Sin makt.”7

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Ingenting är som Han – och Han är den Hörande, den Seende.”8

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

”Den Nåderike har rest Sig över Tronen.”9

يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ

”… som Han älskar och som älskar Honom.”10

رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ

Allâh är nöjd med dem och de är med Honom.”11

وَلَكِن كَرِهَ اللّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ

Men Allâh hatade att de skulle gå ut och så höll Han dem tillbaka.”12

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

”För den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli till lång tid; han skall drabbas av Allâhs vrede och Han skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande.”13

وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ

”Men din Herres ansikte förblir.”14

بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ

”Nej, Hans två händer är tvärtom utsträckta.”15

De framförde dessa och alla andra egenskapsrelaterade texter ordagrant och sade att deras bokstavstrohet är avsedd på ett sätt som tillkommer Allâh (ta´âlâ), utan förvrängning eller jämförelse.

14:26

24:176

316:44

442:52

525:58

62:29

75:120

842:11

920:5

105:54

115:119

129:46

134:93

1455:27

155:64