42. De resterande föreskrifterna åläggs

Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb (d. 1206 – rahimahullâh) sade:

Utvandring innebär flytt från ett hedniskt land till ett islamiskt land. Alla i det här samfundet är skyldiga att utvandra från det hedniska landet till det islamiska landet. Utvandringen pågår fram till Domedagen. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُوْلَئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا

”När änglarna samlar in [själarna från] dem som ännu i dödsögonblicket begår orätt mot sig själva, skall de fråga: ”Hur var er belägenhet?” Och då de svarar: ”På jorden var vi svaga och förtryckta”, skall [änglarna] säga: ”Var inte Allâhs jord vid nog så att ni kunde utvandra till den?” Helvetet skall bli dessa [människors] sista hemvist – ett i sanning eländigt slut!” Till dem skall inte räknas de svaga och förtryckta – män, kvinnor och barn – som inte kunde bryta upp och som var osäkra om vägen; för dem finns hoppet om Allâhs förlåtelse – Allâh utplånar och förlåter mycken synd.”1

يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي وَاسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ

”Mina troende slavar! Min jord är vid nog, så dyrka Mig!”2

al-Baghawî (rahimahullâh) sade:

”Denna vers uppenbarades i samband med Makkahs muslimer som inte hade utvandrat. Allâh kallade dem för troende.”

Beviset för utvandringen ur Sunnah är hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ord:

”Utvandringen upphör inte förrän ångern upphör och ångern upphör inte förrän solen går upp från väster.”3

Efter att ha etablerat sig i al-Madînah befalldes han islams resterande föreskrifter däribland allmosan, fastan, vallfärden, böneutropet, kamp, påbudet av det goda och förbudet det av onda. Han efterlevde det i 13 år. Därefter dog han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Hans religion är kvar; detta är hans religion. Det finns inget gott utan att han manade till det och det finns inget ont utan att han varnade för det. Det goda som han manade till är Tawhîd och allting annat som Allâh älskar och behagas av. Det onda som han varnade för är avguderiet och allting annat som Allâh hatar och förkastar.

Allâh sände honom till alla människor och ålade alla djinner och människor att lyda honom (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا

Säg: ”Människor! Jag är Allâhs sändebud, [utsänd] till er alla.”

Allâh fullbordade religionen via honom (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا

”Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har behagats av att islam skall vara er religion.”4

Beviset för hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) död är Hans (ta´âlâ) ord:

إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عِندَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ

”Du skall dö och de skall dö. Och till sist, på Uppståndelsens dag, skall tvisten mellan er avgöras inför er Herre.”5

Efter att människorna har dött skall de återuppstå. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى

”Av denna [jord] har Vi skapat er och till den låter Vi er vända tillbaka och ur den skall Vi [kalla] er att stiga fram ännu en gång.”6

وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًاثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا

”Allâh har låtit er växa upp som plantor ur jorden; med den skall Han sedan låta er återförenas [och till slut] skall Han låta er träda fram [ur den på nytt] i uppståndelsens [ögonblick].”7

Efter återuppståndelsen skall människorna ställas inför rätta och avlönas för sina handlingar. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا بِمَا عَمِلُوا وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى

”Han kommer att straffa dem som gör ont med [det som svarar mot] deras handlingar och belöna dem som gör gott med det högsta goda.”8

Den som beljuger återuppståndelsen hädar. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

”De otrogna påstår att de inte skall uppväckas från de döda. Säg: ”Vid min Herre! Helt visst skall ni återuppväckas och då skall ni få veta vad ni har gjort. Detta är lätt för Allâh.”9

FÖRKLARING

Efter att han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) hade utvandrat och stabiliserat sig i al-Madînah, blev han ålagd de resterande föreskrifterna däribland allmosan, fastan av Ramadhân, vallfärden till Huset, kamp, påbud av det goda och förbud av det onda. Numera hade al-Madînah blivit ett islamiskt land och muslimernas första huvudstad. Sålunda påbjöds de resterande föreskrifterna. Därmed kunde de påbjuda det goda och förbjuda det onda. Det var en nåd från Allâh (´azza wa djall) att dessa plikter började gälla först efter utvandringen till al-Madînah. Dock var grunden till allmosan föreskriven redan i Makkah. Han (ta´âlâ) sade i kapitlet ”al-An´âm” som uppenbarades i Makkah:

وَآتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ

”… och, när ni skördar, ge [den behövande] det som han har rätt till.”10

Dess gränser, målgrupper och detaljerade domar uppenbarades först i al-Madînah. Likaså blev fastan av Ramadhân föreskriven två år efter utvandringen. Vallfärden föreskrevs nio eller tio år efter utvandringen. Då uppenbarade Allâh:

وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ

Vallfärden till Huset är en plikt gentemot Allâh för var och en som har möjlighet att genomföra den. Och den som hädar [skall veta att] Allâh Sig själv nog och inte behöver Sin skapelse.”11

Versen finns i ”Âl ´Imrân” som uppenbarades i al-Madînah.

Även kamp befalldes i al-Madînah. I början kämpade han enbart i självförsvar. Med tiden fick han order att inleda krig och bestrida de otrogna ehuru de inte hade attackerat honom. Han kallade dem till Allâhs religion; antingen konverterade de till islam eller också bekrigade han dem till dess att de konverterade.

Bokens folk behandlades dock annorlunda. De kunde betala skyddsskatt om de inte konverterade till islam. Även zoroastrierna behandlades så; antingen fick de konvertera till islam eller också betala skyddsskatt. Alla andra otrogna fick två val; konversion till islam eller krig i tid av förmåga.

Efter att Allâh hade fullbordat religionen och fulländat dygden via honom (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), tog Han hans liv år 10. Han hade förkunnat religionen klart och tydligt. Via honom hade Allâh fullbordat religionen och fulländat dygden. Allâh (ta´âlâ) sade:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا

”Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har behagats av att islam skall vara er religion.”12

Allâh (djalla wa ´alâ) sade:

إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عِندَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ

”Du skall dö och de skall dö. Och till sist, på Uppståndelsens dag, skall tvisten mellan er avgöras inför er Herre.”

Efter att människorna har dött skall de återuppstå. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًاثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا

”Allâh har låtit er växa upp som plantor ur jorden; med den skall Han sedan låta er återförenas [och till slut] skall Han låta er träda fram [ur den på nytt] i uppståndelsens [ögonblick].”

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

”De otrogna påstår att de inte skall uppväckas från de döda. Säg: ”Vid min Herre! Helt visst skall ni återuppväckas och då skall ni få veta vad ni har gjort. Detta är lätt för Allâh.”

لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا بِمَا عَمِلُوا وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى

”Han kommer att straffa dem som gör ont med [det som svarar mot] deras handlingar och belöna dem som gör gott med det högsta goda.”

Människorna kommer att stå inför rätta och avlönas på Domedagen. De skall få sina böcker antingen i sina högra händer eller också i sina vänstra händer. Den lycklige får sin bok i sin högra hand, den olycklige får sin bok i sin vänstra hand.

Den lyckliges vågskål skall väga tungt, den olyckliges skall väga lätt. Syndarna lever farligt. Deras vågskål kan väga tyngre om de ångrar sig eller om Allâh (subhânah) förlåter dem eller om de gör goda handlingar. Den kan också väga lätt så att de hamnar i Elden. Däri kommer de att straffas så länge Allâh vill. Därefter tar Allâh ut dem därifrån eftersom de var muslimer. Sålunda är varje ansvarig person skyldig att undvika synder, ångra sig ständigt och hålla sig till den raka vägen. Ty han vet inte när han skall dö. Det är oerhört viktigt att en muslim handlar beslutsamt och kämpar mot sig själv så att han följer den raka vägen och uppriktigt ångrar sig för alla sina synder. Meningen är att han skall dö i ett bra tillstånd och på den raka vägen varefter han erhåller lycka och räddning på Domedagen.

14:97-99

229:56

3Ahmad (4/99), Abû Dâwûd (2479) och ad-Dârimî (2416).

45:3

539:30-31

620:55

771:17-18

853:31

9

106:141

113:97

125:3