42. Att inte veta ett svar

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

I´ânat-ul-Mustafîd bi Sharh Kitâb-it-Tawhîd, sid. 43-44

Mu´âdh (radhiya Allâhu ´anh) sade:

”Allâh och Hans sändebud vet bättre.”

Så ska en student te sig när han får en fråga som han inte kan svaret på. Han ska säga:

”Allâh och Hans sändebud vet bättre.”

Han ska inte gissa och spekulera i något han inte vet. Istället ska han hänvisa kunskapen till den som äger den. Det är en nyttig pedagogik att inte känna högmod för att säga att han inte vet om han får en fråga han inte har svar på. Han ska säga att han inte vet eller att Allâh vet bättre. Det drar inte alls ned på hans status, det snarare bevisar hans förträfflighet, fromhet och uppförande med Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) och med hans lärare. Imâm Mâlik (rahimahullâh) fick en gång fyrtio frågor varav han enbart svarade på fyra stycken. På de resterande frågorna svarade han:

”Jag vet inte.”

Frågeställaren berättade då för honom att han hade kommit från ett fjärran land och undrade hur han skulle förhålla sig till att han inte kunde svara på frågorna. Då sade Imâm Mâlik till honom att rida tillbaka till sitt hemland och säga till människorna att han frågade Mâlik som svarade:

”Jag vet inte.”

Så ter sig de lärde. I Mu´âdhs (radhiya Allâhu ´anh) svar finns exempel på hur kunskap refereras till dess innehavare och att en människa inte ska spekulera i sådant som hon saknar kunskap om. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ

”Befatta dig inte med det som du inte riktigt vet.”1

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

Säg: ”Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, både det som sker öppet och det som sker i hemlighet och synd och orättmätigt våld. Och att sätta vid Allâhs sida det som Han aldrig gett bemyndigande till och att påstå om Allâh det ni inte vet.”2

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

”Vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Allâh för att leda andra vilse utan att själv ha någon kunskap? Allâh vägleder inte de orättfärdiga.”3

Det finns många liknande verser och hadîther. Den som vill rädda sig själv och andra ska inte spekulera i sådant som han saknar kunskap om. Han ska inte involvera sig själv och andra i sådant. Ty om han svarar fel, vilseleder han också andra:

لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ

”… för att leda andra vilse utan att själv ha någon kunskap?”

Det är mycket allvarligt. Vi måste begripa detta. Ingen får hasta sig fram till svar utan fullkomlig kunskap i sakfrågan. Annars får man stå kvar vid stranden och inte kasta sig in i vågorna utan att vara simkunnig.

117:36

27:33

36:144