4. Vad anser ni om Allâhs höghet över skapelsen och resning över tronen?

´Allâmah ´Abdur-Rahmân bin Nâsir as-Sa´dî (rahimahullâh) sade:

Den fjärde frågan: Vad anser ni om Allâhs höghet över skapelsen och resning över tronen?

Svar: Vi känner vår Herre som den Höge på alla möjliga sätt:

1 – Höghet med essens.

2 – Höghet med status och egenskaper.

3 – Höghet med styrka.

Han är frånskild från Sin skapelse och Han har rest Sig över Sin tron liksom Han har beskrivit för oss.

Resningen är känd. Dess beskaffenhet är okänd. Han har berättat för oss att Han har rest Sig utan att berätta för oss hur Han har gjort det.

Vi är ålagda att tro på allt som Han har berättat för oss i Sin skrift och via Sitt sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) utan att addera eller subtrahera.

FÖRKLARING

Allâhs höghet över skapelsen är inristad i den naturliga läggningen. När slaven tillber Allâh riktar han sig med sitt hjärta och sin själ mot Allâh (´azza wa djall) och lyfter sitt huvud mot himlen. Han hoppas på hjälp av Honom som har rest Sig över tronen. Ahl-us-Sunnah anser att Allâh rest Sig över tronen och frånskilt Sig från skapelsen alltmedan Hans kunskap når överallt.

Resning betyder höghet och stadga. Allâh (´azza wa djall) sade:

لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَوَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ

för att ni, efter att ha tagit dem i er tjänst och stigit ombord eller suttit upp på dem, skall minnas er Herres godhet och säga: ”Fri från brister är Han som låter oss förfoga över detta; själva skulle vi inte ha kunnat ta det i vår tjänst! Vi skall vända tillbaka till vår Herre!”1

Här betyder resningen stadga. Detsamma gäller Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ

… och [arken] kom till vila på berget al-Djûdî. Då ljöd ropet: ”Det är ute med de orättfärdiga!”2

Det vill säga stadgats på berget.

Den som tolkar ordet på ett annat sätt är vilsen. Ashâ´irah förvränger den här egenskapen och säger att den står för maktövertag. Den tolkningen är falsk. De argumenterar med al-Akhtals prosa:

Bishr reste (istawâ) sig över Irak utan svärd eller spillt blod.”

al-Akhtal var en vidrig kristen vars prosa inte kan utgöra en förklaring till Qur’ânen.

Därtill innebär ett maktövertag en tidigare avsaknad makt. Således fördömde Mâlik bin Anas (rahimahullâh) personen som frågade hur Allâh reste sig över tronen. Han böjde på huvudet och började svettas. Därefter lyfte han på huvudet och sade:

”Resningen är känd. Dess beskaffenhet är okänd. Det är obligatoriskt att tro på den. Det är en innovation att fråga om den. Du är en dålig man. Kör ut honom.”3

Följaktligen blev han utkörd.

Att tolka resningen i form av kontroll är detsamma som maktövertag. Allt det är okunnighet och villfarelse. Vem kontrollerade tronen innan tronens Skapare (subhânahu wa ta´âlâ)?

Allâhs resning över tronen är en aspekt av högheten och berör essensens höghet. De andra högheterna är status och egenskaper. I och med att Allâh (´azza wa djall) har en essens som inte liknar andra essenser måste vi veta att Han likaså har egenskaper som inte liknar andra egenskaper. Betyder det att Allâhs förmåga är som människans förmåga bara för att de båda besitter en förmåga? Nej. Inget kan hålla emot Allâhs förmåga medan skapelsens förmåga är anpassad efter den. Detsamma gäller Allâhs kunskap och alla andra egenskaper. Allâhs kunskap omfattar allting medan människans kunskap är begränsad. Allâhs förmågas höghet fordrar Hans status höghet. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Ingenting är som Han – Han som hör allt, ser allt.”4

قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادةً قُلِ اللّهِ شَهِيدٌ بِيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ

Säg: ”Vilket vittnesbörd väger tyngst?” Säg: ”Allâh är vittne mellan mig och er [att] denna Qur’ân har uppenbarats för mig för att jag med den skall varna er och alla som nås av den.”5

Beträffande styrkans höghet, så är vi skyldiga att veta att Allâh förfogar över hela Sin skapelse. Han har dem allesammans i Sin makt. Han gör vad Han vill med dem. Han beslutar för dem vad Han vill. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ

Han utövar den oinskränkta makten över Sina tjänare, och Han är den Vise, Den som är underrättad om allt.”6

وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ

Allâh genomför [alltid] Sin vilja, men om detta är de flesta okunniga.”7

Sålunda delade Allâh havet åt Mûsâ (´alayhis-salâm) samtidigt som Han dränkte Farao och hans folk i det.

Han lät elden vara sval och skonsam mot Ibrâhîm (´alayhis-salâm).

Han bönhörde Nûhs bön och dränkte alla människor på jorden frånsett Nûh och dem som var med honom i arken.

Han utrotade ´Âd med en storm.

Han likviderade Sâlihs (´alayhis-salâm) samfund med ett dån.

Han tog upp ´Îsâ (´alayhis-salâm) till himlen och räddade honom från judarnas list.

Han tog upp Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) till och med den sjunde himlen.

Allt det bevisar Herrens (subhânahu wa ta´âlâ) styrka och makt över Hans slavar.

Sammanfattningsvis består högheten av tre typer: essensens höghet, statusens höghet och styrkans höghet. Vi är ålagda att tro på dem allesammans och att Allâh är ovanför Sin tron och frånskild från Sin skapelse alltmedan Hans kunskap når överallt. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

Vi har skapat människan och Vi vet vad hennes själ viskar till henne; ja, Vi är närmare henne än hennes egen halspulsåder.”8

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Har du inte klart för dig att Allâh känner allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär? När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde, och om fem samlas är Han den sjätte; och vare sig de är färre eller flera är Han med dem, var de än befinner sig. Till sist, på Uppståndelsens dag, skall Han låta dem veta vad deras handlingar [var värda]. Allâh har kännedom om allt.”9

Allâh har inte befallt oss att vända oss till en medlare när vi skall be Honom om något. Han förklarade det för oss när Han sade:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

När Mina tjänare frågar dig om Mig då Jag är nära; Jag besvarar den bedjandes bön, när han ber till Mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig så att de leds på rätt väg.”10

Människa! Tillbe din Herre dolt och öppet. Vänd dig till Honom inom allt som angår dig. Det är Han som avvärjer svårigheter. Det är Han som bönhör böner. Jag varnar dig för att vända dig till någon annan än Honom. Vänder du dig till någon annan kommer du att gå vilse och klippa dina band från Honom. Följaktligen kommer Han inte att bry sig hur du går under.

143:13-14

211:44

3Sharh Usûl I´tiqâd Ahl-is-Sunnah wal-Djamâ´ah (644), Abû Nu´aym i ”Hilyat-ul-Awliyâ’” (6/325) och adh-Dhahabî i ”al-´Uluww”, sid. 139, som sade: ”Detta är bekräftat från Mâlik.” Ibn Hadjar nämnde den i ”Fath-ul-Bârî” (13/406) och sade att berättarkedjan är god.

442:11

56:19

66:18

712:21

850:16

958:7

102:186