4. Resningen nämns sju gånger i Qur’ânen

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

at-Ta´lîqât at-Tawdhîhiyyah ´alâ Muqaddimat-il-Fatwâ al-Hamawiyyah, sid. 27-28

Vad säger de lärda och imamerna om egenskapsrelaterade verser däribland Hans (ta´âlâ) ord:

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

”Den Nåderike har rest Sig över tronen.”1

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

Er Herre är förvisso Allâh som skapade himlarna och jorden under sex dagar, därefter reste Han Sig över tronen.”2

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ

Därefter reste Han sig över himlen, som var rök, och sade till den och till jorden: ”Kom, villigt eller nödda och tvungna!” – och de svarade: ”Vi kommer villigt!”3?

KOMMENTAR

Till egenskapsrelaterade verser som det uppstått missförstånd kring, hör verser om Allâhs resning över tronen. På sju olika platser berättar självaste Allâh (djalla wa ´alâ) att Han har rest Sig över tronen. Varje gång säger Han:

ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

… därefter reste Han Sig över tronen.”

Därmed vet vi att egenskapen är verklig, och inte som innovatörer påstår, nämligen att Han tog makt (استولى) över tronen. De adderade bokstaven (ل) liksom judarna adderade bokstaven (ن) i Tora. Då de blev påbjudna att säga:

حِطَّةٌ

”Befria oss från bördan av vår synd!”4

adderade de bokstaven (ن) och sade:

حنطة

Vete.”

De ville ha mat istället. Så de sistnämnda adderade bokstaven (ن) i Tora medan de förstnämnda adderade bokstaven (ل) och sade att Han tog makt (استولى) över tronen, inte att Han reste ( اسْتَوَى) Sig över den. Det bevisar att tolkningen är falsk och förkastad.

120:5

27:54

341:11

42:58