39. Vad säger ni om Muhammad Qutbs tolkning av trosbekännelsen?

Fråga 39: Muhammad Qutb skriver i sin bok ”Hawl Tatbîq-ish-Sharî´ah” att trosbekännelsen ‘det finns ingen sann gud utom Allâh’ betyder att det inte finns någon dyrkad utom Allâh samt ingen domare utom Allâh1. Är den tolkningen korrekt?

Svar: Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) har förklarat trosbekännelsens betydelse i Sin bok. Sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har också förklarat dess betydelse. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا

”Dyrka Allâh och avguda ingenting, vad det än kan vara, vid Hans sida.”2

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ

Till varje samfund har Vi låtit ett sändebud komma [för att förkunna]: ”Dyrka Allâh och håll er borta från avguderi.”3

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ

”Men inga andra påbud gavs dem än att dyrka Allâh med ren och uppriktig tro liksom de som i gångna tider sökte sanningen, och att förrätta bönen och att hjälpa de behövande.”4

Allâh (ta´âlâ) sade om Ibrâhîm (´alayhis-salâm):

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَإِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ

”Ibrâhîm talade till sin fader och sitt folk och sade: ”Jag avsvär mig allt ansvar för er dyrkan [av falska gudar]! [Jag dyrkar] ingen annan än Honom som har skapat mig, och Han skall leda mig på rätt väg!”5

Det är betydelsen av trosbekännelsen ‘det finns ingen sann gud utom Allâh’. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

”Jag har skapat djinnerna och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig.”6

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Jag har blivit beordrad att bestrida människorna till dess att de säger att det inte finns någon sann gud utom Allâh.”

I en annan formulering står det:

”Jag har blivit beordrad att bestrida människorna till dess att de dyrkar endast Allâh.”7

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) klargjorde alltså att trosbekännelsen ‘det finns ingen sann gud utom Allâh’ betyder att all dyrkan skall ägnas Allâh allena och inte bara lagen. Trosbekännelsen ‘det finns ingen sann gud utom Allâh’ betyder att ingen annan än Allâh har rätt att dyrkas. Det betyder att dyrkan skall uppriktigt ägnas Allâh allena. Det innefattar lagen utmed Allâhs föreskrift. Trosbekännelsen ‘det finns ingen sann gud utom Allâh’ är vidare och större än bara lagen. Det är viktigare att likvidera avguderiet från jordens yta och dyrka enbart Allâh (subhânah) än att styra med Allâhs lag i samband med tvister. Det är den korrekta tolkningen.

Att begränsa trosbekännelsens innebörd vid lagen är en nedsatt tolkning. Den är falsk och inte bara nedsatt. Trosbekännelsen ‘det finns ingen sann gud utom Allâh’ har inte kommit för att fastställa att det inte finns någon skapare utom Allâh. Det trodde ju till och med hedningarna på. Om dess betydelse hade varit att det inte finns någon skapare utom Allâh så hade även hedningarna varit troende monoteister. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ

”Och om du frågar dem, vem som har skapat dem, svarar de helt visst: ”Det är Allâh.”8

Det betyder i så fall att även Abû Djahl och Abû Lahab var troende monoteister.

Likaså är tolkningen att det inte finns någon dyrkad utom Allâh falsk. En sådan tolkning påfordrar panenteism. Det finns många gudar liksom statyer och gravar som dyrkas. Är det Allâh som dyrkas när de dyrkas?

Den obligatoriska tolkningen är som sagt att ingen annan än Allâh har rätt att dyrkas. Allâh (ta´âlâ) sade:

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ

”Detta, därför att Allâh är Sanningen, och allt det som människor anropar i Hans ställe är sken och lögn; Allah är den Höge, den Store.”9

1Han säger det på två ställen i den angivna boken. Se sidorna 81-82. Samma innebörd fastställer han i sin bok ”Wâqi´unâ al-Mu´âsir” och säger om det som han kallar för ‘dagens Djâhiliyyah’:

”Människor behöver återkallas till islam. Den här gången skall de inte kallas till islam för att de vägrar uttala trosbekännelsen, vilket de gjorde första gången. Den här gången skall de återkallas för att de vägrar trosbekännelsens fordring, nämligen styret med Allâhs föreskrift.” (Wâqi´unâ al-Mu´âsir, sid. 29)

24:36

316:36

498:5

543:26-27

651:56

7al-Bukhârî (1335) och (2786) och at-Tirmidhî (2606).

843:87

931:30