37. Större avguderi i alla fall

Imâm ´Abdul-´Azîz bin ´Abdillâh bin Bâz (d. 1420)

Sharh Kashf-ish-Shubuhât, sid. 101-102

Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb (rahimahullâh) sade:

Dessutom brände ´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anh) folk som sade sig vara muslimer och ´Alîs (radhiya Allâhu ´anh) följeslagare. De lärde sig av följeslagarna, men de hade börjat tro på ´Alî liksom folk tror på Yûsuf, Shamsân och deras likar. Hur kunde följeslagarna enas om att bekämpa dem och beskylla dem för otro? Tror ni att följeslagarna anklagade muslimer för otro? Tror ni att tro på Tâdj och hans jämlikar är ofarlig medan tro på ´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anh) är otro?

FÖRKLARING

Författaren (rahimahullâh) klargjorde ignoranternas ignorans när det kommer till att beskylla gravdyrkare och helgondyrkare för otro. På hans tid fanns flera klerker som kallade sig för muslimer samtidigt som de dyrkade hedningar som Tâdj, Yûsuf och Shamsân. De hade en överdriven inställning till dem och beskrev dem med gudomliga egenskaper. Enligt dessa människor var det harmlöst att åkalla och eftersträva välsignelse från dessa så kallade helgon. Författaren (rahimahullâh) klargjorde att den dogmen är otro, liksom den förislamiska dogmen om al-Lât, al-´Uzzâ, Manâh, änglarna och profeterna var otro. På samma sätt är det otro att be Yûsuf, Shamsân och Tâdj om hjälp. Därom finns ingen skillnad. I båda fallen handlar det om dyrkan av andra än Allâh, oavsett om det dyrkade är en staty, en avgud, ett helgon, en djinn, en ängel eller någonting annat. Poängen är att någon annan än Allâh dyrkas. Oavsett vilken skapelse som dyrkas så är handlingen större avguderi. Allâh (´azza wa djall) sade:

وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا

Alla böneplatser tillkommer Allâh; anropa därför ingen vid sidan av Honom!”1

وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Men det har uppenbarats för dig liksom för dina föregångare att om du avgudar skall allt vad du har åstadkommit gå om intet och du skall höra till förlorarna.”2

إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ

Allâh utestänger den från paradiset som avgudar med Allâh och Elden skall bli hans sista hemvist. För de orättvisa finns inga hjälpare.”3

إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء

Allâh förlåter inte att det avgudas med Honom, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder.”4

172:18

239:65

35:72

44:48