33. al-´Ayyâshîs sjätte förvrängning av al-Baqarah

al-´Ayyâshî sade när han förklarade versen:

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ

”Och [minns att] Ibrâhîm sattes på prov av sin Herre och [att han] fullgjorde alla Hans befallningar.”1

”Han fullgjorde dem via Muhammad, ´Alî och imamerna från ´Alîs avkomma som nämns i Allâhs ord:

ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

”De stammar [alla] från varandra. Allâh hör allt, vet allt.”2

Allâh sade:

لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ

”Mitt löfte omfattar inte syndarna.”

Ibrâhîm sade: ”Herre! Kommer min avkomma att bestå av syndare?” Han sade: ”Ja. Han, han, han och de som följer dem.” Då sade Ibrâhîm: ”Herre! Påskynda det Du har lovat mig om Muhammad och ´Alî. På skynda Ditt stöd till dem.” Det var det Han gjorde anspråk på när Han sade:

وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ

”Vem utom den tanklöse, den lättsinnige, vänder ryggen åt Ibrâhîms tro? [Ibrâhîm] som Vi har utvalt och upphöjt i denna värld och som i det kommande livet helt visst har sin plats bland de rättfärdiga.”3

Tro betyder ledarskap… Allâh (ta´âlâ) sade:

وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

”Och den som hädar, honom skall Jag skänka välstånd under någon tid; sedan skall Jag överlämna honom åt Eldens straff – ett i sanning fasansfullt slut!”4

Ibrâhîm sade: ”Herre! Vem är det Du skall skänka välstånd?” Han sade: ”De som förnekar Mina budskap; han, han och han.”5

Fri är Allâh från brister! Redan på Ibrâhîms tid började alltså Râfidhahs ideologi att komma på tal och omhändertagas. Befallningarna Ibrâhîm fullgjorde var alltså ´Alî och imamerna från hans avkomma och inte trosläran, handlingarna och allting annat föreskrivet?

De orättvisa syndarna är han, han, han och de som följer dem. Det vill säga Abû Bakr, ´Umar, ´Uthmân och islams imamer bland följeslagarna och dem som följde dem rättsinnigt. Deras orättvisa nämndes alltså redan på Ibrâhîms tid!?!? Medan Râfidhah, och i synnerhet Bâtiniyyah, är de rättvisaste och mest opartiska människorna som finns… Vilken extremism! Vilket avguderi! Vilken lögn!

Det enda Ibrâhîm brydde sig om var alltså ´Alî och det Allâh hade lovat honom och Hans stöd till honom för Râfidhahs skull!?!? Låt dig inte luras av att Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) kommer på tal. Det är bara en täckmantel som de täcker sina falskheter med.

Ibrâhîms tro som profeterna, sändebuden och skrifterna efter honom antog handlar inte om något annat än ledarskapet som Râfidhah tror på och inte den fullkomliga religionen som består av Tawhîd, bekämpning av avguderi, villfarelse och myter!?!?

12:124

23:34

32:130

42:126

5Tafsîr al-´Ayyâshî (1/57).