3. Coronaviruset – Utöva islamisk medicinering

Shaykh ´Abdur-Razzâq bin ´Abdil-Muhsin al-´Abbâd

فيروس-كورونا-الجديد-فيروس-الصين">https://ar.islamway.net/article/80439/%D9%81%D9%8A%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%83%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF-%D9%81%D9%8A%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%8A%D9%86

3 – Den islamiska föreskriften förespråkar åtgärd och medicinering. Medicinering motstrider emellertid inte tillit till Allâh (subhânahu wa ta´âlâ). Den islamiska föreskriften förespråkar också två sorters medicineringar: En är i förebyggande syfte innan sjukdomen bryter ut och en är i behandlande syfte efter att sjukdomen brutit ut. Den som läser Ibn-ul-Qayyims (rahimahullâh) ”at-Tibb an-Nabawî” inser vilken märkvärdig medicin den islamiska föreskriften har att erbjuda. I förebyggande syfte sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) exempelvis:

Den som vaknar och äter sju ´Adjwah-dadlar kommer inte att skadas av den dagens gift eller magi.”1

Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Det finns inte en slav som säger tre gånger varje morgon och kväll:

بِسْمِ اللهِ الَّذِي لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيء في الأرْضِ وَلاَ في السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ العَلِيمُ

”I Allâhs namn med Vars namn inget kan skada på jorden och i himlen och Han är den Hörande, den Vetande”

utan att inget kan skada honom.”

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som läser på natten de två sista verserna ur kapitlet ”al-Baqarah” kommer att skyddas av dem.”

Det vill säga mot allt ont och skadligt. ´Abdullâh bin Khubayb sade:

”Vi gick ut en regnig och riktigt mörk natt för att be profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) be för oss. När vi hade hunnit ikapp honom sade han: ”Säg.” Jag sade inget.” Han sade: ”Säg.” Jag sade inget. Han sade: ”Säg.” Jag sade: ”Allâhs sändebud! Vad skall jag säga?” Han sade: ”Läs tre gånger: ”Säg: ”Han är Allâh – En” och kapitlen al-Falaq och an-Nâs när du går kvällen och morgonen till möte. Det kommer att skydda dig mot allt.”

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade inte låta bli att be dessa böner när han gick kväll och morgon till möte:

اللهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا والآخِرَةِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ والْعَافِيَةَ في دِيني ودُنْيَايَ وأَهْلِي وَمَالِي اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي وآمِنْ رَوْعَاتِي اللَّهُمَّ احْفَظنِي بَيْنَ يَدَيَّ وَمِنْ خَلْفِي وَعَنْ يَمِيني وَعَنْ شِمَالِي وَمِنْ فَوْقِي وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي

”Allâh! Jag ber Dig om förskoning i detta liv och i livet efter detta. Allâh! Jag ber Dig om förlåtelse och förskoning i min religion, mitt jordiska liv, min familj och min egendom. Allâh! Täck mina pinsamheter och trygga mina rädslor. Allâh! Skydda mig framifrån, bakifrån, högerifrån, vänsterifrån och ovanifrån. Jag söker skydd hos Dig från att dödas underifrån2.”

I denna bön skyddas slaven mot alla annalkande faror oavsett väderstreck.

Beträffande medicinering i behandlade syfte, har det rapporterats väldiga råd och instruktioner från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Vänligen referera till Ibn-ul-Qayyims (rahimahullâh) bok ”Zâd-ul-Ma´âd”.

1al-Bukhârî (5445) och Muslim (2047).

2Wakî´ sade: ”Det vill säga med jordskred.”