28. Vågen är bekräftad i Qur’ânen och Sunnah

Vågen har två vågskålar vari handlingarna vägs. Ett av bevisen för det är hadîthen om anteckningarna. Allâh (tabârak wa ta´âlâ) kommer att berätta för slaven om hans handlingar och visa dem för honom. Därefter sägs det:

”Har du någon handling? Har du något gott?” Han kommer att säga: ”Nej, min Herre.” Då säger Han: ”Jo, du har en god handling hos Oss. Din Herre är inte orättvis mot någon.” Därpå läggs ”det finns ingen sann gud utom Allâh” i en vågskål och de nittionio anteckningarna i en annan vågskål varvid ”det finns ingen sann gud utom Allâh” överväger dem. Ty inget väger tungt tillsammans med Allâhs namn.”1

I en annan hadîth står det:

”Mûsâ! Om de sju himlarna och dess invånare bortsett från Mig och de sju jordarna hade lagts i en vågskål och ”det finns ingen sann gud utom Allâh” i en annan vågskål, skulle ”det finns ingen sann gud utom Allâh” vägt tyngre.”2

Vågen är alltså bekräftad i Qur’ânen och Sunnah:

وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ

”På Uppståndelsens dag skall Vi ställa fram rättvisande vågar och ingen skall då lida den minsta orätt. [Allt,] till och med det som väger så litet som ett senapskorn, skall Vi dra fram i ljuset. Det är Vi som bäst håller räkning på allt.”3

وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ

”… och de vars [goda handlingar] väger lätt i vågskålen är förlorarna som har förverkat sina själar; de skall förbli i helvetet till evig tid.”4

فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ

”Då skall den vars vågskål [med goda handlingar] väger tungt gå till ett liv i lycksalighet, men den vars vågskål väger lätt skall se sig innesluten i en avgrund.”5

1at-Tirmidhî (2639) och Ibn Mâdjah (4300). Autentisk enligt al-Albânî. Ahmad Shâkir sade: ”Dess berättarkedja är autentisk.”

2Ibn Hibbân (2324) och al-Hâkim (1/528) som autentiserade den och adh-Dhahabî höll med.

321:47

423:103

5101:6-9