27. Slutet på boken “al-Hidjâb”

Jag har bara behandlat ämnet ingående därför att människorna behöver ha kunskap om denna stora och samhällsorienterade fråga. Många som vill att kvinnorna skall avtäcka sina ansikten har inte forskat och granskat frågan som sig bör. Varje forskare är skyldig att vara rättvis och opartisk, veta innan han uttalar sig och förhålla sig till de delade åsikternas bevis som en domare mellan två parter; han skall betrakta fallet opartiskt och döma utmed kunskap. Han skall inte välja sida utan bevis för den. Han skall betrakta bevisen från alla synvinklar och inte forceras av en redan ägd åsikt till dels att överdriva och övervärdera dess bevis och dels att bagatellisera och nonchalera den andra åsiktens bevis. Därför säger de lärda att man skall bevisa innan man börjar tycka. Detta för att tycket skall vara underordnat bevisen och inte tvärtom. Den som tycker innan bevisen kommer att påverkas av sitt tycke som får honom att antingen förkasta texterna som inte faller honom i tycke eller också förvränga dem om han inte klarar av att förkasta dem.

Både jag och andra har sett hur skadligt det är att söka bevis till ett tycke. Det får personen bland annat att anse svaga hadîther vara autentiska och tolka texter på omöjliga sätt bara för att främja sin åsikt. Jag har läste en artikel av en skribent som argumenterade för att det inte är obligatoriskt för en kvinna att täcka sig. Däri argumenterar han med ´Â’ishahs hadîth om hur profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade till Asmâ’ bint Abî Bakr (radhiya Allâhu ´anhum):

”Asmâ’! När en kvinna blir könsmogen får hon inte visa något annat än detta och detta” och pekade på sitt ansikte och sina hände.”

Hadîthen rapporteras av Abû Dâwûd. Skribenten sade att det råder enighet om hadîthens autenticitet. Det stämmer ju inte. Hur kan de vara eniga om den när Abû Dâwûd själv säger att hadîthens brist ligger i ett avbräck i berättarkedjan medan Ahmad och andra imamer har sagt att en av återberättarna är svag? Fanatism och okunnighet får en att hamna i prövningar och undergång. Ibn-ul-Qayyim (rahimahullâh) sade:

Ta av dig de två klädesplaggen

som får den beklädde att förnedras och förödmjukas

Ett plagg består av sammansatt okunnighet

och ovanpå det ett av fanatism – så usla kläder!

Ta på dig rättvisan, den lyxigaste dräkten

som någonsin har suttit på en människa

Skribenten och författaren måste se till att inte försumma och nonchalera bevisen och ha bråttom med att tala utan kunskap så att han inte hamnar bland dem som Allâh (ta´âlâ) nämnde:

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

”Vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Allâh för att leda andra vilse utan att själv ha någon kunskap? Allâh vägleder inte de orättfärdiga.”1

Han skall också se till att inte försumma bevisen och beljuga det bevisade och till följd därav orsaka en mångfaldig ondska så att han inte hamnar bland dem som Allâh (ta´âlâ) nämnde:

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْكَافِرِينَ

”Vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Allâh och som, när sanningen slår honom, förnekar den? Är inte helvetet [rätt] tillhåll för de otrogna?”2

Jag ber Allâh (ta´âlâ) visa oss sanningen och låta oss följa den samt visa oss falskheten och låta oss undvika den och vägleda oss till den raka vägen. Han är givmild och generös. Må Allâh hylla, välsigna och sända fred över vår profet Muhammad, hans ätt, hans följeslagare och alla hans anhängare.

Skrivet av Muhammad bin Sâlih al-´Uthaymîn

16:144

239:32