27. Otrogna får inte ens ofredas

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

I´ânat-ul-Mustafîd bi Sharh Kitâb-it-Tawhîd, sid. 36

Därefter sade Allâh (subhânahu wa ta´âlâ):

وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ

… tag inte andras liv som Allâh har förbjudit…”

Det vill säga troende och allierade otrogna. Allâh förbjöd att troende dödas och Han förbjöd att allierade otrogna dödas. Dessa allierade har avtal med muslimer via betalning av skyddsskatt eller beskydd. När de kommer in i vårt land är de lovade säkerhet. Därför får de varken dödas eller ens besväras, ty de är under muslimernas beskydd och säkerhet. Det är inte tillåtet att kränka muslimernas beskydd. Därför säger hadîthen:

Den som dödar en allierad kommer inte att få känna doften av paradiset.”1

Sedan sade Han:

إِلاَّ بِالْحَقِّ

… annat än i rättfärdigt syfte.”

Det vill säga vid tre fall: vedergällning, otukt och avfall. Vid dessa tre fall verkställs avrättning i rättfärdigt syfte och är föreskrivet av Allâh (´azza wa djall). Annars är det inte tillåtet att döda en muslim. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

För den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli till lång tid; han skall drabbas av Allâhs vrede och Han skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande.”2

Dråp hör till de värsta synderna efter avguderi.

1al-Bukhârî (3166), Ahmad (6745) och an-Nasâ’î (4762).

24:93