23. Allâhs välbehag och vrede

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (rahimahullâh) sade:

Han (ta´âlâ) sade:

رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ

”Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom.”1

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

”För den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli till lång tid; han skall drabbas av Allâhs vrede och Han skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande.”2

ذَلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ

”Detta [måste de utstå] därför att allt det som de strävar efter är sådant som väcker Allâhs vrede, och därför att de avskyr allt det som Allâh behagas av.”3

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

”Och när deras trots tänt Vår vrede lät Vi Vår hämnd drabba dem och Vi dränkte dem alla.”4

وَلَكِن كَرِهَ اللّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ

”Men Allâh föraktade att de skulle gå ut och så höll Han dem tillbaka.”5

كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

”Det är djupt förhatligt för Allâh att era ord inte överensstämmer med era handlingar!”6

FÖRKLARING

Det är välkänt att ilskan är motsatsen till välbehaget. Kärleken är motsatsen till hatet. Nåden är motsatsen till hämnden. Han beskrivs på alla dessa vis. Han benådar vissa och straffar och hämnas på andra. Han benådar dem som kämpar för Hans sak och fruktar Honom och Han är arg på andra som Han straffar på grund av deras trots och otro. Han älskar vissa och hatar andra. Han ger till vissa och håller igen från andra. Han (djalla wa ´alâ) håller igen och ger.

Detta är Ahl-us-Sunnahs väg och metodik. De tror på egenskaperna och anser att de är sanna, att de tillkommer Allâh och att deras betydelser är sanna. Dock har ingen annan än Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) kunskap om deras beskaffenhet.

15:119

24:93

347:28

443:55

59:46

661:3