22. Godhet mot levande föräldrar

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

I´ânat-ul-Mustafîd bi Sharh Kitâb-it-Tawhîd, sid. 33

Sedan sade Allâh (ta´âlâ):

وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

”… gör aldrig annat än gott mot era föräldrar…”

Han befaller er att behandla era föräldrar väl. Allâh började först med Sin rätt, sedan med föräldrarnas rätt. När Han befaller dyrkan av Sig allena befaller Han därefter bra behandling av föräldrar, vilket förekommer i många verser. Föräldrar ska behandlas väl i form av hängivenhet, kontakt, högaktning och respekt, såväl levande som döda.

Hängivenhet till levande föräldrar handlar om att bemöta dem med mjukt tal, ödmjukhet, försörjning, tjänster och tillfredsställelse så länge det inte handlar om att trotsa Allâh (subhânahu wa ta´âlâ). Han (ta´âlâ) sade:

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًاوَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

”Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom och att ni visar godhet mot föräldrarna. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem. Och sänk ödmjukhetens vinge över dem och be: ”Herre! När jag var liten vårdade och fostrade de mig; förbarma Dig i Din nåd över dem!”1

Var bra mot dem på alla sätt och vis och var inte alls dålig mot dem. Bra bemötande är tillgivenhet och dåligt bemötande är pliktförgätenhet. Pliktförgätenhet är för övrigt en av de största synderna efter avguderi. Påbud om bra behandling av föräldrar innebär samtidigt ett förbud mot en dålig sådan. Mâlik bin al-Hasan bin Mâlik bin al-Huwayrith återberättade från sin fader som återberättade från sin fader som sade:

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gick uppför predikstolen och sade på det första trappsteget: ”Âmîn.” Därefter sade han på det andra: ”Âmîn.” Därefter sade han på det tredje trappsteget: ”Âmîn.” Sedan sade han: ”Djibrîl kom till mig och sade: ”Muhammad! Må Allâh avlägsna personen som upplever Ramadhân utan att bli förlåten!” Jag sade: ”Âmîn.” Han sade: ”Må Allâh avlägsna personen som upplever sina föräldrar, eller en av dem, och hamnar i Elden!” Jag sade: ”Âmîn.” Han sade: ”Må Allâh avlägsna personen som inte hyllar dig när du kommer på tal i hans närvaro!” Jag sade: ”Âmîn.”2

Poängen är att den som har äldre föräldrar, om så bara en, och inte är bra mot dem hamnar i helvetet på grund av pliktförgätenhet. Djibrîl bad Allâh att denne hamnar i helvetet och Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) bad Allâh bönhöra honom om det.

117:23-24

2al-Bukhârî i ”al-Adab al-Mufrad” (646), Ibn Hibbân (907) och Ibn Khuzaymah (1888).