20. al-Qummîs förvrängning av al-Fâtihah

al-Qummî sade när han förklarade Allâhs (ta´âlâ) ord:

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

”Led oss på den raka vägen.”1

”Det vill säga vägen till kunskapen om imamen. Den förklaringen tillskrivs Abû ´Abdillâh [Dja´far as-Sâdiq] som sade: ”Den raka vägen är de troendes ledare. Beviset för det är Hans ord:

وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ

”Den har sitt ursprung hos Oss, all uppenbarelses källa, och den [förmedlar] i högstämda ordalag (علي) den djupaste visdom.”2

Det är de troendes ledare i uppenbarelsens källa.”3

Detta är en vidrig förvrängning av Allâhs skrift som opponerar sig den klara och uppenbara skildringen. Allâh klargjorde betydelsen av den raka vägen och sade:

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ

”Led oss på den raka vägen – den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor.”4

Människorna som Allâh har välsignat med Sina gåvor nämns av Allâh (tabârak wa ta´âlâ) i Hans klara bok:

وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا

”De som lyder Allâh och sändebudet skall få en plats vid sidan av dem som Allâh välsignar med Sina gåvor – profeterna och de sanningsenliga och martyrerna och de som gjorde det goda och det rätta – en ädel skara!”5

Det omfattar alla profeter, sändebud, sanningsenliga och rättfärdiga människor som följde sändebuden och från Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) samfund.

Titta hur Râfidhah förklarar Allâhs skrift utmed sina känslofyllda lustar! Om en muslim följer Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) budskap av troslära och handling utan att veta vem ´Alî (radhiya Allâhu ´anh) är kommer det inte att skada honom. Ingen kommer att frågas på Domedagen eller i graven om ´Alî (radhiya Allâhu ´anh). Allâh kommer att fråga människorna om Allâhs sändebud Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans budskap.

Han sade:

”Beviset för det är Hans ord:

وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ

”Den har sitt ursprung hos Oss, all uppenbarelses källa, och den [förmedlar] i högstämda ordalag (علي) den djupaste visdom.”6

Det är de troendes ledare i uppenbarelsens källa.”

Det är en fruktansvärd förvrängning och ett gäck av Allâhs skrift. Dessa beskrivningar är refererade till Qur’ânen. Allâh (ta´âlâ) sade:

حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ  إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ

”Hâ Mîm. Vid skriften, som är klar i sig själv och som klart framställer sanningen! Vi har utformat den som en förkunnelse på det arabiska språket för att ni helt och fullt skall förstå [dess budskap]. Den har sitt ursprung hos Oss, all uppenbarelses källa, och den [förmedlar] i högstämda ordalag den djupaste visdom.”7

Att säga att verserna handlar om ´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anh) är en förvrängning och lögn mot Allâh och Hans skrift.

11:6

243:4

3Tafsîr al-Qummî (1/28-29).

41:6-7

54:69

643:4

743:1-4