2. Barn ska veta betydelsen av dyrkan

Imâm Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb al-Hanbalî (d. 1206)

Ta´lîm-us-Sibyân at-Tawhîd, sid. 12-14

Dyrkan är alla ord och handlingar, dolda som synliga, som Allâh älskar och behagas av. Tillbedjan är ett exempel på dyrkan. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا

”Alla böneplatser tillkommer Allâh; anropa därför ingen vid sidan av Allâh!”1

Beviset för att det är otro att tillbe någon annan än Allâh är Hans (ta´âlâ) ord:

وَمَن يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِندَ رَبِّهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ

”Den som vid sidan av Allâh åkallar en annan gudom – för vad han saknar bevis – skall stå till svars enbart inför sin Herre. Det skall inte gå de otrogna väl!”2

Detta eftersom tillbedjan är en av de största formerna av dyrkan. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

”Er Herre säger: ”Be till Mig, så skall Jag besvara er. De som håller sig för goda för att dyrka Mig skall gå med böjt huvud in i helvetet.”3

I Sunan-böckerna rapporteras det via Anas att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Tillbedjan är dyrkans stomme.”4

172:18

223:117

340:60

4at-Tirmidhî (3371). Svag enligt al-Albânî i ”Dha´îf-ul-Djâmi´” (3003).