181. al-´Ayyâshîs nionde förvrängning av at-Tawbah

´Allâmah Rabî´ bin Hâdî al-Madkhalî

al-Intisâr li Kitâb-il-´Azîz al-Djabbâr, sid. 252-253

al-´Ayyâshî sade:

”Abû Basîr berättade att han frågade Abû Dja´far om Allâhs ord:

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ

”Allâh har köpt de troende, enligt vilket Han i utbyte för deras liv och egendom lovar dem paradiset; de kämpar för Allâhs sak och dödar eller dödas.”1

Han sade: ”Det vill säga förbundet.” Därefter läste jag upp:

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ

”De ångerfulla, de dyrkande, de lovande, de som böjer ryggarna och faller ned på sina ansikten, som anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och som inte överskrider Allâhs gränser.”2

Då sade han: ”Nej. Läs istället såhär:

التَّائِبينَ الْعَابِدينَ الْحَامِدينَ السَّائِحينَ الرَّاكِعينَ السَّاجِدينَ الآمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهينَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظينَ لِحُدُودِ اللّهِ

När du ser dem ska du veta att Allâh har köpt deras själar och egendomar. Det vill säga Återkomsten (الرجعة).”

Muhammad bin al-Hasan återberättade al-Husayn, från Kharzâd, från al-Barqî som sade:

”Det finns inte en troende utan att han både ska dö och dödas. Om han dör innan han dödas, uppstår han så att han får dödas. Och om han dödas innan han dör, uppstår han så att han får dö.”

Sabâh bin Sayâbah sade om Allâhs ord:

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ

Allâh har köpt de troende, enligt vilket Han i utbyte för deras liv och egendom lovar dem paradiset; de kämpar för Allâhs sak och dödar eller dödas. De ångerfulla, de dyrkande, de lovande, de som böjer ryggarna och faller ned på sina ansikten, som anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och som inte överskrider Allâhs gränser.”3

”Det vill säga imamerna.”4

För det första har Allâh rentvått Abû Dja´far från tron på Återkomsten (الرجعة). Om han med det omnämnda förbundet syftade på det som Allâh sade om:

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى

”Och när din Herre lät nya släkten utgå från Âdams söners länder, begärde Han av dem att de skulle vittna om sig själva: ”Är Jag inte er Herre?” De svarade: ”Jo.”5

så nämns där ingen trohetsed om kamp. Versen i ”at-Tawbah” säger:

وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ

”Ett fast och klart löfte, vars sanning Han har bekräftat i Tora och Evangeliet och i Qur’ânen.”6

Han nämnde inget förbund. Det verkar som att syftet med det hela är att gå emot Qur’ânens konkretisering.

För det andra är stycket:

”Det finns inte en troende utan att han både ska dö och dödas. Om han dör innan han dödas, uppstår han så att han får dödas. Och om han dödas innan han dör, uppstår han så att han får dö.”

en ren lögn. Syftet är att fastställa dogmen om Återkomsten (الرجعة). Imâm Ahmad sade: ´Alî bin ´Abdillâh al-Madînî berättade för oss: Sufyân berättade för oss: Muhammad bin ´Alî bin Rabî´ah as-Sulamî berättade för oss, från ´Abdullâh bin Muhammad bin ´Aqîl, från Djâbir som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) till honom:

”Vet du inte att Allâh har upplivat din fader och sagt till honom: ”Önska dig något!” Han sade: ”Jag önskar mig att återvända till jordelivet och dödas än en gång.” Då sade Han: ”Jag har beslutat att de inte ska återvända till det.”7

Denna konkreta hadith avvisar deras falskhet.

Och vad beträffar att versen handlar om imamerna, så är det en annan lögn och förvrängning i syftning på att förneka Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagares förträfflighet.

19:111

29:112

39:112

4Tafsîr al-´Ayyâshî (2/112-113).

57:172

69:111

7Ahmad (3/361).