175. al-´Ayyâshîs åttonde förvrängning av at-Tawbah

´Allâmah Rabî´ bin Hâdî al-Madkhalî

al-Intisâr li Kitâb-il-´Azîz al-Djabbâr, sid. 239-240

al-´Ayyâshî sade:

“Safwân al-Djammâl sade: “Jag sade till Abû ´Abdillâh: “Må mina föräldrar offras för dig! Måhända kommer en muslimsk kvinna fram till mig; hon känner igen mig via mina handlingar och jag känner igen henne via hennes islam, kärlek till er och lojalitet mot er. Hon har dock ingen mahram.” Han sade: “Om en muslimsk kvinna kommer till dig får du ta med dig henne, ty den troende mannen är mahram till den troende kvinnan.” Därefter läste han versen:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ

“MEN DE troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras vänner och fasta stöd.”12

Granskaren referade samma rapportering till “al-Burhân”.

Allâh har rentvått Abû ´Abdillâh från denna lögn. Lägg märke till att resten av versen inte kommer på tal, nämligen:

يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

“… de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och förrättar bönen och betalar allmoseskatten och de lyder Allâh och Hans sändebud. Dem skall Allâh visa barmhärtighet. Allâh är allsmäktig, vis.”

Ty detta utslag påbjuder orätt och förbjuder rätt. Förmodligen leder det också till oanständigheter, vilket fullbordar Râfidhahs rättsskola med njutningsäktenskap (المتعة) som är förbjudet enligt samfundets samstämmighet. I övrigt är Râfidhahs rättsskola ej ansedd.

Jag tror inte att dessa människor bryr sig alls om sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) bekräftade hadîther, däribland:

En man är inte ensam med en kvinna utan att Satan är den tredje.”3

och:

Det är inte tillåtet för en kvinna som tror på Allâh och den Sista dagen att resa ett dygn utan mahram.”4

Allâh (´azza wa djall) fastställde männen en kvinna kan resa med när Han sade:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorsöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Allâh i ånger så att det går er väl i händer!”5

Här konkretiseras de männen. Ser du inte vad denna dogm gör med Râfidhah när de går emot Qur’ânen, Sunnah och samfundets samstämmighet? Är inte deras ord “den troende mannen är mahram till den troende kvinnan” lögn mot Allâh och förlovning av Hans förbud? Är inte deras argumentation med versen:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ

“MEN DE troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras vänner och fasta stöd.”

en större form av förvrängning och narr av Allâhs skrift?

19:71

2Tafsîr al-´Ayyâshî (2/96).

3at-Tirmidhî (1171).

4al-Bukhârî (1088) och Muslim (1338).

524:31