13. Den korrekta dogmen om följeslagarna

Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah älskar Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare, är lojala mot dem, ber Allâh vara nöjd med dem och förlåta dem och berömmer dem. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

”Föregångsmännen, de första av dem som utvandrade och hjälparna, och de rättsinniga som följde i deras spår – Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom: Han har i beredskap för dem lustgårdar vattnade av bäckar, där skall de förbli till evig tid. Detta är den stora, lysande segern.”1

Allâh (ta´âlâ) var nöjd med föregångsmännen utan att kräva rättsinnighet. Men vad beträffar efterträdarna, nöjer Han Sig inte med dem förrän de följer dem rättsinnigt. Han (ta´âlâ) sade:

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ

”Allâh var nöjd med de troende när de svor dig trohetsed under trädet.”2

Den som Allâh är nöjd med kommer Han aldrig att förargas på. Det har rapporterats autentiskt att han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Ingen som lovade tro och lydnad under trädet kommer att hamna i Elden.”

Allâh sade att Utvandrarna är sanningsenliga:

لِلْفُقَرَاء الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

”Bland dem är de fattiga och utvandrarna som tvingats att lämna sina hem och sin egendom för att söka Allâhs nåd och Hans välbehag och som ger sina bidrag för Allâhs och Hans sändebuds sak. De är de som är sanningsenliga.”3

Därefter nämnde Han Hjälparna och sade:

وَالَّذِينَ تَبَوَّؤُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

”Och de som var bofasta i staden och antog tron dessförinnan, och som med kärlek bemötte alla som sökte tillflykt hos dem och inte missunnade dem vad de fick ta emot, utom tvärtom gav dem företräde, trots att de själva måste göra uppoffringar. De som värjer sig för girigheten – dem skall det gå väl i händer.”4

Sedan nämnde Han (ta´âlâ) de senare troendes tillstånd som följer Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare rättsinnigt och sade:

وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

”Och de som kommer efter dem ber: ”Herre, ge oss Din förlåtelse och förlåt våra bröder som gått före oss i tron, och låt inte ovilja mot de troende bli kvar i våra hjärtan! Herre, Du ömmar, full av barmhärtighet.”5

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

”Muhammad är Allâhs sändebud. De som följer honom är oböjligt stränga gentemot de otrogna, men sinsemellan fulla av värme och vänskap. Du ser hur de böjer ryggen och faller ned inför Allâh i tillbedjan och söker Hans nåd och Hans välbehag; i sina ansikten bär de spåren av nedfallen under bönen. De liknas både i Tora och Evangeliet vid frön som skjuter skott, varefter ger skotten kraft, så att de växer sig starka och reser sina raka stjälkar till glädje för såningsmännen, men för de otrogna är de en orsak till förargelse. Allâh har lovat dem som tror och lever ett rättskaffens liv, förlåtelse och en rik belöning.”6

Imâm Mâlik (rahimahullâh) sade:

”Den vars hjärta hyser agg mot någon av Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare, hamnar under den versen.”

Han (ta´âlâ) sade också:

وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

”Och de som har antagit tron och utvandrat och strävar och kämpar för Allâhs sak, och de som har gett husrum och hjälp – de är de verkligt sanna troende. De skall förlåtas och frikostigt sörjas.”7

Han (ta´âlâ) klargjorde skillnaden mellan de följeslagare som skänkte välgörenhet och stred före Erövringen – freden vid Hudaybiyah – och de följeslagare som skänkte välgörenhet och stred efter Erövringen:

لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

”De bland er som gav och kämpade före Erövringen kan inte jämställas och står ett steg högre än de som gav och kämpade efteråt, även om Allâh har lovat dem alla det högsta goda. Allâh är underrättad om vad ni gör.”8

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Förtala inte mina följeslagare. Jag svär vid Honom i Vars hand Muhammads själ ligger att om någon av er hade skänkt guld motsvarande Uhud skulle det inte ha uppfyllt två sammansatta händer av det, eller ens hälften av det, från någon av dem.”9

Betydelsen är att ingen når denna lilla del av deras förträfflighet eller ens hälften av den.

Det har rapporterats autentiskt från ´Imrân bin Husayn (radhiya Allâhu ´anh) som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Mitt samfunds bästa är min generation. Därefter den som kommer efter den. Därefter den som kommer efter den. Därefter kommer ett folk som vittnar utan att bli frågade om att vittna och avlägger eder utan att uppfylla dem. Bland dem kommer fetma att råda.”

´Imrân sade:

Jag vet inte om han nämnde två eller tre generationer efter sin generation.”10

Anas (radhiya Allâhu ´anh) berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade om Hjälparna:

”En hycklares kännetecken är hat mot Hjälparna och en troendes kännetecken är kärlek till Hjälparna.”11

al-Barâ’ bin ´Âzib (radhiya Allâhu ´anh) berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade om Hjälparna:

”Endast den troende älskar dem och endast hycklaren hatar dem. Allâh älskar den som älskar dem och Allâh hatar den som hatar dem.”12

Muslim rapporterade från Abû Hurayrah och Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anhumâ) som berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Ingen som tror på Allâh och den Yttersta dagen hatar Hjälparna.”

´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anh) berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade om utsagan rörande Hâtib bin Abî Balt´ah:

”Han har bevittnat Badr. Allâh såg på Badrs folk och sade: ”Gör vad ni vill, för sannerligen har Jag förlåtit er.”13

Djâbir bin ´Abdillâh (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Umm Mubashshir hade berättat för honom att hon hade hört profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) säga hos Hafsah:

”Ingen som lovade tro och lydnad under trädet kommer att hamna i Elden.”14

De var fler än 1400 personer däribland Abû Bakr, ´Umar, ´Uthmân och ´Alî.

Ahl-us-Sunnah anser att Abû Bakr as-Siddîq är samfundets bästa människa efter dess profet. Därefter kommer ´Umar al-Fârûq. Detta var följeslagarna och efterföljarna enade om. Ingen tyckte annorlunda. Det har rapporterats mångfaldigt från de Troendes ledare ´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anh) att han har sagt:

”Abû Bakr och ´Umar är detta samfunds bästa människor efter dess profet.”

Ahl-us-Sunnah anser att ´Uthmân är den tredje och ´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anhumâ) den fjärde.

19:100

248:18

359:8

459:9

559:10

648:29

78:74

857:10

9al-Bukhârî (3673) och Muslim (2541).

10al-Bukhârî (2651) och Muslim (2535).

11al-Bukhârî och Muslim.

12al-Bukhârî och Muslim.

13al-Bukhârî och Muslim.

14Muslim.