128. Bara defekta saknar talförmåga

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

at-Ta´lîqât al-Mukhtasarah ´alâl-´Aqîdah at-Tahâwiyyah, sid. 138-139

Abû Dja´far at-Tahâwî (rahimahullâh) sade:

103 – Vi anser inte att den är skapad och vi går inte emot muslimernas samling.

FÖRKLARING

Vi säger inte att Qur’ânen är skapad i kontrast till Djahmiyyah. Deras dogm är otro och hädelse mot Allâhs tal. Därtill beskriver den Allâh med brister och anklagar Honom för att inte tala. Bara defekta saker saknar talförmåga, inte en Gud. Samariern sade om den tillverkade kalvskulpturen:

هَذَا إِلَهُكُمْ وَإِلَهُ مُوسَى فَنَسِيَ

“Detta är er gud och även Mûsâs gud – men det har han glömt.1

Då sade Allâh (djalla wa ´alâ):

أَفَلَا يَرَوْنَ أَلَّا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلًا وَلَا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا

”Märkte de inte att den inte svarade dem och varken gjorde dem skada eller var dem till nytta?2

Det vill säga att den inte talade till dem. Det bevisar att dyrkan av den var falsk. I en annan vers heter det:

أَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّهُ لاَ يُكَلِّمُهُمْ وَلاَ يَهْدِيهِمْ سَبِيلاً

Märkte de inte att den varken talade till dem eller gav dem vägledning?”3

Tal är en fulländande egenskap. Avsaknat tal är en defekt egenskap. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) frikänns alla brister och defekter och beskrivs med fulländande egenskaper.

Författaren (rahimahullâh) sade:

… och vi går inte emot muslimernas samling.”

Muslimernas samling tror på att Qur’ânen är oskapad och verkligen nedsänd från Allâh. Qur’ânen kommer från Allâh och till Allâh kommer den att återvända. Så lyder muslimernas dogm om Qur’ânen. Vi avviker inte från muslimernas dogmatiska samstämmighet:

وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِيرًا

Men den som sedan vägledningen har klargjorts för honom sätter sig upp emot sändebudet och vill gå en annan väg än de troende, honom låter Vi gå dit han vill gå och brinna i helvetet – vilket jämmerligt mål!”4

Qur’ânen kommer från Allâh, och inte, som vilsna säger, från Djibrîl som läste Qur’ânen från Bevarade tavlan. Djibrîl hörde Qur’ânen direkt från Allâh. Därefter kommer Qur’ânen att återvända till Allâh, det vill säga innan Apokalypsen. Det är ett av Apokalypsens kännetecken. Qur’ânen kommer att försvinna ur böckerna och brösten och upphöra att existera på jorden.

120:88

220:89

37:148

44:115