12. Nattbönens och Qur’ân-läsningens dygd

Det är föreskrivet för samtliga muslimer att lägga ned en stor vikt vid samtliga former av dyrkan under denna ädla månad däribland be frivilliga böner, läsa Qur’ânen med funderingar och förståelse, säga ”Subhân Allâh”, ”al-Hamdulillâh”, ”Lâ ilâha illâ Allâh”, ”Allâhu Akbar”, ”Astaghfirullâh”, läsa Sharî´ah-baserade böner, beordra det goda, förbjuda det onda, kalla till Allâhs (´azza wa djall) religion, ta hand om de fattiga och behövande, visa tillgivenhet till föräldrarna, hedra grannen, besöka den sjuke och andra typer av goda handlingar. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Månaden Ramadhân har kommit till er, en välsignelses månad. Däri täcker Allâh er och sänder ned nåd, stryker bort synder och bönhör böner. Däri tittar Allâh på hur ni tävlar och skryter om er inför Sina änglar. Visa därför Allâh era bästa sidor. Den olycklige är den som berövas på Allâh nåd.”1

Det har också rapporterats att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som gör däri en god handling är som den som gör en obligatorisk handling utom den. Den som gör däri en obligatorisk handling är som den som gör sjuttio obligatoriska handlingar utom den.”2

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade i den autentiska hadîthen:

”´Umrah i Ramadhân motsvarar en vallfärd” eller så sade han ”… en vallfärd med mig.”3

Hadîtherna och rapporteringarna som tyder på att det är föreskrivet att tävla om goda handlingar under denna ädla månad är många. Några av dessa handlingar är nattbönen. Den är starkt rekommenderad. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade om Sina tjänare:

كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَوَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

”… de ägnade inte mera än en kort del av natten åt sömn och i den tidiga gryningen bad de om förlåtelse.”4

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den bästa fastan efter Ramadhân är i Allâhs heliga månad Muharram och den bästa bönen efter den obligatoriska är nattbönen.”5

Rapporterad av Muslim i hans ”as-Sahîh”.

Nattbönen är väldigt högt uppsatt. Allâh (djalla wa ´alâ) sade om Sina tjänare:

وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا

”Och under natten vakar de i bön – ömsom faller de ned inför sin Herre, ömsom står de upp.”6

Han (subhânah) sade om de gudsfruktiga:

كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَوَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

”… de ägnade inte mera än en kort del av natten åt sömn och i den tidiga gryningen bad de om förlåtelse.”7

Allâh sade till sin profet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا

”Du som täcker över dig! Vaka [i bön] under natten, inte hela, men halva natten – eller förkorta denna tid något, eller förläng den – och läs högt ur Qur’ânen i en lugn och jämn rytm, med klart uttal och tanken fäst vid dess mening. Vi inpräglar i ditt [hjärta] ord av stor vikt.”8

Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَفَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاء بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

”De som avstår från sömn för att med fruktan och hopp åkalla sin Herre och som ger åt andra av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning. Ingen människa vet vilka dolda [skatter av] djup glädje som väntar de [troende] som belöning för deras handlingar.”9

Verser som gör anspråk på nattbönens dygd är många. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade ofta be om nätterna och säga:

”Människor! Sprid Salâm, skänk mat, bind släktband och be om nätterna när människorna sover så kommer ni att gå in i paradiset fridfullt.”10

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade i princip be elva Raka´ât och göra Taslîm efter varannan Rak´ah för att fullborda bönen med Witr med en Rak´ah. Ibland bad han Witr med nio, sju eller fem Raka´ât. Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade i princip be elva Raka´ât och det kunde hända att han bad tretton Rak´ât vari han drog ut på läsningen, Rukû´ och Sudjûd.

Till handlingarna som jag råder mig själv och er hör att ni läser mycket i den väldiga Qur’ânen och att ni gör det dygnet runt. Därjämte skall ni fundera på den och förstå er på dess väldiga betydelser som renar hjärtan och varnar för frestelsen och Satans spår. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) uppenbarade Qur’ânen i egenskap av vägledning, tillrättavisning, glatt budskap, varning, lärdom, instruktion och nåd till alla tjänare. Den som håller fast vid den och följer dess vägledning är den lycklige och räddade. Den som vänder den ryggen är den olycklige och fallne. Allâh (ta´âlâ) sade:

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ 

”Denna Qur’ân leder till den rätta, den raka vägen.”11

وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ

”Denna Qur’ân har uppenbarats för mig för att jag med den skall varna er och alla som nås av den.”12

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

”Människor! Ni har nu fått ta emot förmaningar och varningar från er Herre och en läkedom mot det som finns brösten, och vägledning och nåd för dem som tror.”13

قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء

”Säg: ”Denna [Skrift] ger alla som vill tro vägledning och bot.”14

I den autentiska hadîthen sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

”Jag kommer att lämna över till er två tyngder. Den första är Allâhs skrift. Däri finns vägledningen och ljuset. Ta tag i Allâhs skrift och håll fast vid den.”

Därefter sade han:

”Och min ätt. Jag påminner er om Allâh sett till min ätt. Jag påminner er om Allâh sett till min ätt.”15

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) uppmanade och uppmuntrade till Allâhs skrift. Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade under sin avskedsvallfärd:

”Jag kommer att lämna över till er något. Ni kommer inte att gå vilse så länge ni håller fast vid det; Allâhs skrift och min Sunnah.”16

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den bäste av er är den som lär sig Qur’ânen och lär ut den.”17

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade till sina följeslagare:

”Vem av er skulle vilja bege sig till Bathân eller al-´Aqîq och hämta två honkameler med stora pucklar utan att synda eller skära släktband?” De sade: ”Det vill vi alla, Allâhs sändebud.” Då sade han: ”Att en av er går till moskén och lär ut eller läser två verser ur Allâhs skrift är bättre än att han får två honkameler, tre är bättre än tre [honkameler] och fyra är bättre än fyra [honkameler] och de resterande kamelerna.”18

Alla dessa hadîther är autentiska från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Det finns många och kända Qur’ân-verser och hadîther som talar om Qur’ânens dygd och manar till att den läses, lärs in och lärs ut. Syftet med läsningen är att förstå Qur’ânen och begripa dess verser. Därpå skall det handlas utmed den. Allâh (ta´âlâ) sade:

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

”Tänker de alls inte på Qur’ânen? Eller har de dragit för regeln för sina hjärtan?”19

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

”Detta är en välsignad Skrift som Vi har uppenbarat för dig. Människorna bör tänka över dess budskap och lägga dem på minnet, om de har förstånd.”20

Ta initiativet, må Allâh benåda er, och läs i er Herres skrift. Fundera på dess betydelser. Låt tiderna och sittningarna bestå av det. Den ädla Qur’ânen är Allâhs starka rep och raka väg; den som håller fast i den kommer till Allâh och Hans paradis. Den som vänder den ryggen blir olycklig i de båda liven.

Håll er borta, må Allâh benåda er, från allt som lockar och uppehåller er från Allâhs skrift av tidningar, tidskrifter och dylika böcker som gör större skada än nytta. Om man verkligen måste läsa i dem gör man det under bestämda tider. Därtill skall endast det behövliga av innehållet läsas. Man skall ha bestämda tider till Qur’ân-läsning och Qur’ân-lyssning. En person skall lyssna på sin Herres tal och via det bota sitt hjärtas sjukdomar och använda sig av det för att lyda sin Skapare, Herre och Konung som skadar och gagnar, ger och tar. Det finns ingen sann gud utom Han och det finns ingen herre utom Han.

Det är obligatoriskt att undvika sittningar som består av nonsens, sång, skadliga radiosändningar, skvaller och förtal av andras heder. Vad värre och skadligare är biografer och dylikt och filmer som består av nakenhet. De får hjärtan att bli sjuka och de stöter bort hjärtan från påminnelsen om Allâh och Qur’ân-läsning. De orsakar att karaktärerna blir usla och att de berömvärda karaktärerna överges. Jag svär vid Allâh att de är de skadligaste och fulaste underhållningarna som ger de vidrigaste resultaten. Undvik dem, må Allâh benåda er, människorna som sysselsätter sig med dem och nöje av deras fula handling. Den som manar människorna till dem får deras synder och synderna från dem som går vilse via dem. Detsamma gäller varenda en som kallar till falskhet och att sanningen ignoreras. Denne får sin synd och synderna från dem som följer honom i det. Det har rapporterats autentiskt från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).

Vi ber Allâh vägleda oss och alla andra muslimer till den raka vägen. Han hör och är nära. Må Allâh hylla och sända frid till vår profet Muhammad, hans ätt och följeslagare.

1at-Tabarânî i ”Musnad-ush-Shâmiyyîn” (2238). Påhittad enligt al-Albânî i ”Dha´îf-ut-Targhîb wat-Tarhîb” (592).

2Ibn Khuzaymah (1881) och al-Bayhaqî i ”Fadhâ’il-ul-Awqât” (1/146). Munkar (svag hadîth som motstrider en autentisk hadîth) enligt al-Albânî i ”as-Silsilah adh-Dha´îfah” (871).

3al-Bukhârî (1782) och Muslim (1256).

451:17-18

5Muslim (1163).

625:64

751:17-18

873:1-5

932:16-17

10at-Tirmidhî (2485), Ibn Mâdjah (3251) och Ahmad (23835). Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh-ul-Djâmi´” (7865).

1117:9

126:19

1310:57

1441:44

15Muslim (2408).

16Muslim (1218) utan orden ”…och min Sunnah”. Hadîthen rapporteras i sitt fullo av al-Hâkim (318) och al-Bayhaqî (20123). Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh-ut-Targhîb wat-Tarhîb” (37).

17al-Bukhârî (5027).

18Muslim (803).

1947:24

2038:29