118. Ett torn åt Farao

Imâm ´Abdul-´Azîz bin ´Abdillâh bin Bâz (d. 1420)
at-Ta´lîqât ´alâl-Fatwâ al-Hamawiyyah al-Kubrâ, sid. 190-192

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (rahimahullâh) sade:

Sedan gick han in på kapitlet om Allâhs resning över Tronen och sade:

”Om en person undrar vad vi säger om resningen, säger vi att Allâh (´azza wa djall) är upprest över Sin tron. Han sade:

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

Den Nåderike har rest Sig över tronen.”1

Konungen (´azza wa djall) sade:

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen upphöjer dem.”2

بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا

Nej, Allâh upphöjde honom till Sig; Allâh är allsmäktig, vis.”3

يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاء إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ

”Han styr skapelsens ordning, från det högsta till det lägsta, och till sist stiger allt upp till Honom under en Dag vars längd, så som ni räknar, är tusen år.”4

Han (ta´âlâ) berättade att Farao sade till Hâmân:

يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَّعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ  أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا

”Bygg ett högt torn åt mig Hâmân; så att jag finner rätt sätt, rätt sätt att nå himlen och göra mig underrättad om Mûsâs gud. – Men jag tror bestämt att han ljuger.”5

Sålunda beljög Farao Allâhs profet Mûsâ (´alayhis-salâm) då han hade sagt att Allâh (´azza wa djall) är ovanför himlarna. Han (´azza wa djall) sade:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er?”6

Tronen är ovanför himlarna. I och med att Tronen är ovanför himlarna sade Han:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen…”

Ty Han är upprest över Tronen som är ovanför himlarna. Allt som är i skyn kallas för himmel. Tronen är högre upp än himlarna. När Han säger:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen…”

syftar Han inte på alla himlar utan på Tronen som är ovanför himlarna. Ser du inte att Allâh (´azza wa djall) nämnde himlarna och sade:

وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا

och satt ibland dem månen som ett ljus…”7?

Han menade dock inte att månen lyser upp alla himlar eller att den är i alla himlar.

Vi har sett hur alla muslimer lyfter upp händerna mot himlen när de ber. Detta för att Allâh (´azza wa djall) är upprest över Tronen som är ovanför himlarna. Om inte Allâh (´azza wa djall) hade varit ovanför Tronen skulle de inte lyft upp händerna mot den, liksom de inte riktar händerna ned mot marken när de ber.”

KOMMENTARER

Detta klargör för oss att (فِي) himlen betyder ovanför himlen, ty prepositionen (فِي) inger höghet. Författaren (rahimahullâh) anvisade att ordet (السَّمَاء) betyder höjd. Till följd därav sade Allâh (djalla wa ´alâ):

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

Den Nåderike har rest Sig över tronen.”

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

Er Herre är helt visst Allâh, som har skapat himlarna och jorden under sex dagar. Därefter reste Han sig över tronen.”8

Tronen är ovanför himlen. Dessutom sade Han (ta´âlâ):

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er?”

Det vill säga i höjden. Till höjden hör tronen.

En annan betydelse är att Han är ovanför himlen. Det vill säga om ordet (السَّمَاء) åsyftar den skapade skyn. Alltså handlar versen om Honom som är ovanför himlen. Det påminner om verserna:

فَسِيحُواْ فِي الأَرْضِ

Rör er var ni vill (فِي) jorden…”9

Det vill säga ovanpå jorden. Ett annat exempel är:

وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ

Jag skall korsfästa er (فِي) palmstammar.”10

Det vill säga ovanpå palmstammarna.

Denna vers kan tolkas på båda sätten. Så om prepositionen (فِي) tolkas som prepositionen (عَلَى), betyder versen att Allâh är ovanför himlarna och tronen. Och om ordet (السَّمَاء) tolkas som höjd, betyder den att Allâh är uppe. Allâh (djalla wa ´alâ) är ovanför tronen. Det är Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ahs dogm. Denna dogm förkunnade sändebuden. Denna dogm innehades av profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare och deras rättmätiga efterföljare, nämligen att Allâh är ovanför himlen, uppe, över tronen och alla andra skapelser.

Dessutom berättade Allâh att Mûsâ, eller någon annan, underrättade Farao att Allâh är ovanför himlen. Därför sade Farao:

يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَّعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ  أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا

Bygg ett högt torn åt mig Hâmân; så att jag finner rätt sätt, rätt sätt att nå himlen och göra mig underrättad om Mûsâs gud. – Men jag tror bestämt att han ljuger.”

Det bevisar att Mûsâ klargjorde att Allâh är uppe i höjden varför Farao talade som han gjorde. Sändebuden förkunnade att Allâh är ovanför himlen, uppe i höjden. Han åkallas nerifrån. Människorna lyfter upp sina händer mot Honom (subhânahu wa ta´âlâ) i hopp om förlåtelse, överseende och uppfyllda ärenden. Dessutom sade Han (subhânah):

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen upphöjer dem.”

بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا

Nej, Allâh upphöjde honom till Sig; Allâh är allsmäktig, vis.”

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

Till Honom stiger änglarna och den heliga ingivelsens ande upp under en dag vars längd är femtiotusen år.”11

Allt detta bevisar att Han är i höjden.

120:5

235:10

34:158

432:5

540:36-37

667:16

771:16

810:3

99:2

1020:71

1170:4